لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

راهکارهایی برای پرورش کودکان شاد


کودک شاد,روشهای پرورش کودک شاد,عکس کودک شاد کودکان به طور ذاتی با دریافت حس خشنودی آنی احساس قدرت می‌کنند

 

روشهایی برای پرورش کودکان شاد
فرزندپروری می‌تواند کار سختی باشد، اما چالش‌انگیزتر این است که کودک را طوری پرورش دهیم که تمام عمر بتواند شاد زندگی نماید. پدر و مادری کردن برای یک کودک به شکل درست و اطمینان از اینکه او شاد بزرگ می‌شود تنها از راه فراهم کردن نیازهای اولیه کودک میسر نیست. برای پرورش کودک شاد شما نیاز دارید که تغییراتی اساسی در سبک والدینی خود بدهید.

 

اگر می‌خواهید شاهد رشد طبیعی کودکتان باشید ضروری است تا از مواردی که باعث شادی او می‌شوند آگاه شوید. در ادامه نکاتی آورده شده‌اند که به شما اطمینان می‌دهند کودکتان شاد پرورش پیدا می‌نماید.

۱. تقویت مثبت
کودکان به دریافت اعتبار فراوانی از جانب شما نیاز دارند. والدین برای کودکان تنها قطب تعیین کننده‌ای هستند که در اختیار دارند تا به وسیله آن‌ها از درست یا غلط بودن اعمال خود آگاه شوند. تقویت مثبت جهت پرورش کودک شاد و با اعتماد به نفس ضروری است. برای همین است که می بایست کودکتان را در زمانهایی که کارهای درست انجام می‌دهد تحسین نمایید. اما زمانهایی که کار اشتباهی از او سر زده است تحسینش نکنید، زیرا تحسین نابجا و غلط می‌تواند به شخصیت او لطمه بزند.

 

کودک شاد,روشهای پرورش کودک شاد,عکس کودک شاد تقویت مثبت جهت پرورش کودک شاد و با اعتماد به نفس ضروری است

مثلا شاید باعث شود که کودک تمام وقت دنبال شنیدن واژه ها تحسین‌آمیز از جانب شما باشد که بعدها می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات مربوط به انگیزش در زندگی او شود.

۲. صبروشکیبایی را در وجود کودک نهادینه نمایید
کودکان به طور ذاتی با دریافت حس خشنودی آنی احساس قدرت می‌کنند و در دنیای امروز که همه چیز با یک اشاره انگشت در دسترس اشخاص قرار می‌گیرد، این نیازمندی به رفع نیازها در همان لحظه وقوع روز به روز افزایش پیدا می‌نماید. می بایست به کودکان مزیت های رسیدن به اهداف و کسب رضایت در طولانی زمان را آموخت و این حقیقت اساسی را به آن‌ها فهماند که رسیدن به رضایت قلبی و تامین خواسته‌ها زمان خود را می‌طلبد. نهادینه‌سازی ارزش صبر و شکیبایی در وجود کودک باعث خواهد شد که آن‌ها دیگر دشمن احساسات خود در مواقع غم واندوه نباشند و در عوض در پی اهداف مورد نظرشان در زندگی بروند.

۳. برقراری یک ارتباط سازنده با کودکان و مواظبت از آن‌ها
گذران زندگی یک امر شخصی است، اما این جنبه اجتماعی زندگی است که به آن معنا می‌بخشد. خانواده و دوستان با خود شادی زیاد به همراه می‌آورند و همینطور لحظاتی به یادماندنی می‌سازند که تا ابد در ذهن باقی خواهند ماند. کودکان به سهولت با خانواده و حتی دوستانشان پیوندهای عاطفی برقرار می‌کنند.
همچنین می بایست بیاموزند که چطور چنین روابطی را با آشنایان یا حتی همسایگان برقرار کنند. عشق و محبت شما نسبت به کودکتان نباید منحصر به شرایط خاصی باشد که در آن قرار دارد زیرا او نیاز دارد تا در مراحل و جایگاه‌های مختلف زندگی، به شما اتکا نماید. برقراری روابط با سایرین به او کمک می‌نماید تا در شناخت هویت خود به عنوان یک انسان اجتماعی توانمندتر شود.

۴. مهربانی کردن
کودکان در روزهای نخست شاید حس تملک داشته باشند و به جز اعضای درجه یک خانواده خود اهمیتی به سایر اشخاص ندهند. با گذشت زمان، می بایست کودکان را متوجه این حقیقت نمود که در زندگی آن‌ها، به غیر از خودشان، اشخاص دیگری هم حضور و ارزش دارند. آن‌ها با نشان دادن همدلی و مهربانی در برابر دیگران حس شادی بی‌نظیری را تجربه خواهند نمود که تنها از این مورد سرچشمه می‌گیرد.

با کودکتان یک گفتگوی صادقانه داشته باشید آن هم زمانهایی که رفتار ناشایستی از او سر می‌زند. این مساله به او کمک خواهد نمود تا قطب اخلاقی وجود خودش را به شکل درستی ایجاد نموده و به تدریج مهربانی پیشه نماید.

۵. به کودک اجازه دهید استقلال داشته باشد
بعضی از والدین در مورد کودکانشان مواظبت‌های شدیدی اعمال می‌کنند و تمایل دارند مثل یک پهپاد تجسسی تمام وقت اطراف آن‌ها حضور داشته باشند. این رفتارها شاید باعث ناراحتی کودک شوند یا حتی باعث وابستگی بیش از حد او به شما شوند.

 

کودک شاد,روشهای پرورش کودک شاد,عکس کودک شاد شاد بودن یک حس سرایت‌پذیر است و اگر شما شاد باشید کودکتان هم همراه شما شاد خواهد نمود

هجوم آوردن به سمت کودک برای پیشگیری از انجام یک کار غلط  توسط او تا زمانی که آن فعالیت خطرناک نباشد می‌تواند در بلندمدت به او لطمه بزند. اگر کودک موقع بازی زمین می‌خورد اجازه دهید زمین بخورد و مدتی هم به خاطرش گریه نماید زیرا او به تدریج یاد خواهد گرفت که پس از زمین خوردن بلند شود و گردوخاک لباسش را بتکاند و بازی را از سر بگیرد. پرورش کودک شاد همیشه به معنی شاد نگه داشتن فضای خانه برای کودک نیست.

۶. تعیین یک برنامه روزمره مناسب
ذهن کودک در سنین کودکی با دریافت محرک‌های مختلف از محیط اطراف به هرجا کشیده می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث آشفتگی ذهنی او و از دست دادن تمرکز شود. در نتیجه مدام حواس کودکت از کاری که در حال انجامش است پرت می‌شود. با تعیین یک برنامه روزمره مناسب به او کمک خواهید نمود تا زمان بیدار شدن، مسواک زدن، غذا خوردن، خوابیدن، مطالعه، بازی و تمام فعالیت‌های مرتبط با خود را بداند.

داشتن یک برنامه روزمره همچنین به کودک کمک می‌نماید تا در زمانهایی که تمام کارهای روزانه خود را به تمام کردن رساند حس دستیابی به موفقیت در وجودش پدیدار شود. وجود یک برنامه روزمره مناسب برای کودک باعث می‌شود او فعالیت‌های مفید را روزانه تکرار نماید که تکرار این فعالیت‌ها به تدریج آن‌ها را تبدیل به عادات سودمندی برای کودک می‌کنند.

۷. تلاش برای ایجاد یک مهارت جالب در کودک

کودک شما شاید علاقه شدیدی به یک موضوع یا مهارت ویژه در زندگیش داشته باشد. این علاقه شاید به سادگی جمع کردن انواع مختلف برگ‌ها تا موارد پیچیده‌ای مثل درک روش سفر فضانوردان به فضا باشد. او همچنین می‌تواند نواختن سازهای موسیقی مثل پیانو را آزمون نماید یا با تماشای ویدیوهای رقص حرکت های موزون را تقلید نماید.

هر نوع مهارتی که هست فقط به او اجازه دهید دنبالش برود و راهنماییش نمایید تا بتواند در آن مهارت خوبتر عمل نماید. شاید کودکان مهارتی را که در سنین کودکی دنبالش بودند را بعدا در زندگی خود دنبال نکنند اما خواهند دانست که چطور بر آن تسلط پیدا کنند. داشتن مهارت در موضوعات علاقه می‌تواند منبع مناسبی برای پرورش کودک شاد باشد.

۸. لحظاتی سرگرم‌کننده کنار یکدیگر بگذرانید
کودک شما لحظاتی را که کنار شما گذرانده و خاطراتی که با شما داشته است را زیادتر از هر چیز دیگری دوست دارد. زمانی را به انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده در کنار کودکتان اختصاص دهید. اگر او عاشق بازی‌های کامپیوتری است به او ملحق شوید و با هم بازی نمایید یا در مقابل هم مسابقه دهید. از نقش خود به عنوان والدین یا بزرگسال بیرون بیایید و در عوض تبدیل به یک کودک شوید و در حینی که از گذراندن وقتتان کنار او لذت می‌برید نقش دوستش را ایفا نمایید.

 

کودک شاد,راهکارهایی برای ترتبیت کودکان شاد,عکس کودک شاد برای پرورش کودک شاد زمانی را به انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده در کنار کودکتان اختصاص دهید

این کار ارتباط عاطفی بین شما و کودکتان را زیادتر از پیش قوی می‌نماید، به گسترش اعتماد و اتکا بین شما دو نفر کمک می‌نماید و باعث می‌شود که زیادتر از قبل با شما احساس راحتی داشته باشد.

۹. به حرف‌های کودک خود گوش فرادهید
بسیاری از کودکان احساسات خود را با والدینشان در میان می‌گذارند. اگرچه این حرف‌ها زیادتر مواقع به عنوان خیالبافی‌های کودکانه یا کج خلقی‌های معمول در نظر گرفته می‌شوند و والدین به آسانی از کنارشان رد می‌شوند. در صورت ادامه این نادیده گرفته شدن‌ها کودک شاید احساس نماید که کسی او را نمی‌خواهد یا وجودش بی ارزش است.

او می بایست بفهمد که می‌تواند در مورد همه موارد با شما صحبت نماید و شما هم حقیقتا احساسات او را درک می‌نمایید و می‌دانید در چه شرایطی قرار گرفته است. به او زمان بدهید، کارهای خود را برای چند دقیقه کنار بگذارید و به حرف‌های او گوش فرادهید حتی اگر دارد در مورد اتفاقاتی صحبت می‌نماید که در سکانسی از کارتون مورد علاقه‌اش رخ داده است.

۱۰. شما خودتان هم می بایست شاد باشید
اگر خود شما یک شخص شاد نباشید اطمینان داشته باشید که هیچ نوع بازی، جشن و فعالیت‌های تفریحی در شاد کردن کودکتان تاثیرگذار نخواهد بود. کودکان سریع‌تر از سایر اشخاص، احساسات اطرافیان خود را متوجه می‌شوند و شاید تصور کنند که روش معمول زندگی همین است که در اطرافشان می‌گذرد. شاید زمانهایی که در مورد موضوعی شاد هستند احساس گناه به آن‌ها دست بدهد. شاد بودن یک حس سرایت‌پذیر است و اگر شما شاد باشید کودکتان هم همراه شما شادی خواهد نمود.

پرورش کودک شاد که در آینده یک شخص جوان مسئولیت‌پذیر باشد و ذهنیت مثبتی داشته باشد اصلا تکلیف آسانی برای شما نیست. دادن بازخوردها، عکس‌العمل‌ها و ارائه راهنمایی‌های متعادل و درست به کودکان روشی است که می‌توان کودک را شاد پرورش داد. پدرومادر بودن، بازیکن یک تیم بودن، یک دوست بودن و در کل یک شخص بودن که کودک بتواند همیشه در مسائل مهم زندگیش به آن اتکا نماید به او کمک خواهد نمود که شخصیت درونی خود را به شکل قوی‌تری ایجاد نماید و در آینده تبدیل به فرد بالغی شود که شما شدیدا به وجودش افتخار نمایید.

 

منبع: koodaket.com



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها