لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

جواب والدین دانا به سوالات فرزندانشان


پاسخ به سوال کودکان,کودکان کنجکاو,رفتار با کودکان کنجکاو

کودکان کنجکاو

 

جواب والدین به کنجکاوی بچه ها

در این نوشته می خواهیم راه هایی را با شما در میان بذاریم تا بتوانید هم حس کنجکاوی کودک خود را برانگیخته و هم در مهارت هایی که کار نموده اند و هم مهارتهایی که می بایست در آینده یاد بگیرند، به آنها کمک نمایید.

جواب دقیق به کودکان

برای هر کودک، واژگان و ساختار جمله ها در سالهای اولیه رشد خیلی مهم هستند. یکی از خوبترین راه ها برای درگیر کردن آنها در یک گفتگوی عمیق تر و معنادارتر، آغاز صحبت با آنها با استفاده از جواب های دقیق است. حتی محققان به این نکته اشاره نموده اند صحبت کردن و جواب صحیح به کودکان میتواند به کودک در مدرسه هم کمک نماید تا موفق تر شود.

 

ما در این نوشته می خواهیم راه هایی را با شما در میان بذاریم تا بتوانید هم حس کنجکاوی کودک خود را برانگیخته و هم در مهارت هایی که کار نموده اند و هم مهارتهایی که می بایست در آینده یاد بگیرند، به آنها کمک نمایید.

 

1- بچه های کنجکاو موفقیت بالایی دارند:

کنجکاوی چیزی است که به دانشمندان در دستیابی به موفقیت کمک نموده است و به همین ترتیب شاید به بچه ها کمک نماید تا در رسیدن به نتایج عالی در مورد مشکلات خواندن و ریاضیات، موفقیت زیادتری کسب کنند.  تشویق و انجام کارهایی که کودک علاقه مند هستند میتواند به او در مهد کودک و مدرسه به کودک کمک نماید. کودکان به کشف چیزهای جدید علاقه مند می شوند و در واقع هنگامی یاد می گیرند، خیلی خوشحال می شوند.

 

پس موقعی که مثلا کودکی از سر کنجکاوی یک ساعت را باز نموده که محتوای داخلش را ببیند و یا قطعات داخلی اش را باز نموده است که با روش کار با ساعت آشنا شود و از روی کنجکاوی این کار را انجام دهد خوبتر است که به جای گفتن با حالت عصبی بگویید: بازم ساعتتون باز کردی؟ خوبتر است که بگویید: میخواهی با هم ببینیم که ساعت چطوری کار میکنه؟

 

2- بین یک توضیح ساده و دقیق تفاوت وجود دارد:

هنگامی کودکی جواب کوتاه می گیرد، دیگر سوال زیادتری نمی نماید و به همین علت نمی تواند زیادتر بیاموزد. افزودن جزئیات به توضیحات شما و فرزندتان را درگیر مکالمه طولانی تر می نماید و تمرکز زیادتری روی موضوع دارد.

 

یک مثال برای متوجه شدن تفاوت بین جواب کوتاه و جواب دقیق آورده شده است؛ مثلا تصور نمایید کودک از شما می پرسد، “برای چه گریه می نمایید؟” جواب شما نباید این باشد: “بزرگسالان نیز گریه می کنند”، زیرا این کار مکالمه را فوراً متوقف می نماید. در عوض، قادر هستید بگویید، ” انگشت پایم را زخمی کردم” ، و آنها به احتمال زیاد مکالمه را با این جمله ادامه می دهند ، “کجا آن را زده ای؟” یا “آیا خیلی درد می نماید؟” یا “چطور قادر هستم کمکت کنم؟” و …

 

پاسخ به سوال کودکان,کودکان کنجکاو,رفتار با کودکان کنجکاو

جواب به سوال کودکان

 

3- برای فرزندتان توضیح دهید و کنجکاوی اش را تقویت نمایید: 

اگر آغاز به استفاده از واژه ها فانتزی و یا تخصصی نمایید که شاید کودک شما در آن زمان نمی داند که چه چیزی میگویید برای همین نمی توانید یک گام به جلو بروید مگر اینکه روش صحبت با او را تغییر دهید و از عبارات ساده تر استفاده نمایید.

 

به این ترتیب، هنگامی آغاز به استفاده از جملات و اطلاعات دقیق و ساده تر می نمایید، هم زیادتر درگیر مکالمه خواهید شد و هم فرزندتان آن را خسته کننده نمی داند. آنها به پرسیدن سوالات زیادتر ادامه خواهند داد و کنجکاوی آنها قویتر خواهد شد.

 

پاسخ به سوال کودکان,کودکان کنجکاو,رفتار با کودکان کنجکاو

رفتار با کودکان کنجکاو

 

4- همواره در پی یادگیری باشید و برای فرزندتان الگوی خوبی شوید: 

بسیاری از والدین دلواپس هستند که اگر کودک سوالی از آنها نمود و آنها جواب سوال را ندانند چطور به آنها بگویند که نمیدانند؟ خب شما میتوانید با فرزندتان در مورد چیزها تحقیق نمایید. گفتن اینکه که ” من نمیدانم” هیچ مشکلی ندارد فقط می بایست با کودکتان در پی جواب باشید تا هم خودتان موارد زیادتری یاد بگیرید و هم کودکتان خوبتر یاد بگیرد و از این راه کودکتان میتواند نکته های جدید و جالبی را بیاموزد.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها