لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

با کودک کج خلق چطور برخورد کنیم؟


بهانه گیری کودک

کج خلقی یکی از بخش های معمول زندگی کودک نوپا است

 

 کج خلقی یکی از بخش های معمول زندگی کودک نوپا است، رفتاری که برای والدین قادر هست خیلی آزاردهنده باشد و حوصله آنها را سر ببرد. اما این بدان معنا نیست که آن ها نمی توانند با این موضوع کنار بیایند، کنار آمدن و به راه آوردن کودک کج خلق راه و روشی دارد که قادر هستید با ما آن ها را مرور نمایید.
 
در اینجا هشت نکته ذکر می نماییم که برای کنار آمدن با کودکی چهار ساله و در عین حال کج خلق سودمند است. شیوه هایی که یک کودک چهارساله را به راه می آورد و والدین را نجات می دهد.

استدلال باطل
 هنگامی کودک شما به نقطه کج خلقی می رسد چیزی نمی شنود و عکس العمل های شما را (مثل پشت کردن به او یا به سادگی نادیده گرفتنش یا با صدای بلند حرف زدن) درک نمی نماید. هنگامی که کودک شما در گیر و دار بهانه گیری است، از او درخواست و التماس نکنید. با او مذاکره ننماییدچرا که این موضوع پیامی به او می دهد که شما مضطرب هستید و به اوضاع کنترل ندارید. به جای آن به او فرصت دهید یا بگذارید چند دقیقه به حال خودش باشد، بعد او را دلداری دهید و محبت نمایید. بعد هنگامی که همه آهسته شدند در خصوص موضوع بحث نمایید. همیشه برای داشته باشید که به رفتارهای مثبت او جایزه بدهید.

اصلا اشکالی ندارد در جایگاه های به خصوصی تسلیم شوید
 این طور نیست که پدر و مادر نباید تسلیم کج خلقی شوند، با انجام چنین کاری، شما تنها رفتارهای منفی و بد را تقویت می نمایید و به کودک یاد می دهید که همه چیزهایی را که نیاز دارد انجام دهد یا می خواهد؛ «چیز بی معنی» است. با این همه اگر کج خلقی به علت اختلال عملکرد در محیط است اجابت کردن اشکالی ندارد. برای مثال اگر کودک شما در رستوران یک قشقرق بی مورد راه می اندازد و سبب ناراحتی بقیه می گردد تسلیم خواست او شدن بد نیست.
 
کارهای متوقف کننده
 هنگامی که کودک بدخلقی می نماید از فرستادن او به دستشویی- به عنوان محلی برای تنبیه- پرهیز نمایید برای چه که این مکان او را شرمنده و غمگین می نماید و به او احساس عدم امنیت می دهد. گرچه انتخاب محلی برای دور کردن کودک- به صورت موقت- قادر هست ابزاری سودمند برای کودک دو ساله ای باشد که از کج خلقی برای سرپیچی از شما یا نمایش رفتاری که می داند قابل قبول نیست استفاده می نماید. تا هنگامی که او بتواند بفهمد که می بایست تابع قوانین باشد صبر نمایید. او خواهد فهمید که برای چه از صحنه خارج شده است.
 
خارج کردن کودک از صحنه نباید به عنوان تنبیه نگریسته شود بلکه می بایست به عنوان فرصتی باشد برای کنار آمدن با احساس خشم و نومیدی. هنگامی که یاد گرفت چطور با این احساسات کنار بیاید قادر هست رفتارش را اصلاح نماید.

بهانه گیری کودک

کج خلقی «توجه کردن» یکی از متداول ترین گونه های بهانه گیری است

 

 کج خلقی چیز ناشایستی نیست، طبیعی است
 کج خلقی بخشی طبیعی از روحیه کودک شماست و امری ضروری و سالم و بخشی از رشد او. این که چطور شما و پرستار کودک به یک بدخلقی عکس العمل نشان می دهید، تدبیری است که کودک تشخیص می دهد چه کار اشتباهی انجام داده است. از سوی دیگر بچه ها میزان کمی از نومیدی دارند و هنگامی که اوضاع بر طبق برنامه های آن ها پیش نمی رود خلق بدشان را رها می کنند.

در کودکان کوچک تر و زیر سه سال، زیادتر کج خلقی با نومیدی در ناتوانی از انجام کارها آغاز می گردد مثل پوشیدن کفش. هنگامی که کمکی از شما دریافت می کنند کج خلقی کم شدن می یابد.

بیش از یک نوع بهانه گیری وجود دارد
 سه نوع از کج خلقی وجود دارد که قادر هستید از کودک انتظار داشته باشید. کج خلقی «توجه کردن» یکی از متداول ترین گونه های بهانه گیری است که کودک شما برای به دست آوردن توجه شما بدخلقی می نماید، به خصوص هنگامی که شما درگیرید و سرتان شلوغ است و نمی توانید به او توجه نمایید این عکس العمل را نشان می دهد. کج خلقی «قابل لمس» هنگامی پیش می آید که اسباب بازی را از او می گیرید یا هنگامی که چیزی را که می خواهد به او نمی دهید.
 
کج خلقی «اجتناب از فرمان بری» هنگامی رخ می دهد که کودک باهوش شما سعی می نماید کاری را انجام دهد که نمی خواهد انجام دهد، مثل سوار شدن در صندلی کودک در ماشین یا پوشاندن کفش به او.

میتوان جلوی بهانه گیری را گرفت
 همه ما در پایان روز خسته و بدخو هستیم و این چیزی است که شما هنگامی که با کودک گرسنه و تحریک شده ای برای خرید به مغازه می روید می بایست برای داشته باشید. هنگامی که او جلوی قفسه های شکلات توقف می نماید آیا شما قادر هستید او را برای به هم ریختنش  برای گفتن نه به چیزی که می خواهد سرزنش نمایید؟
 
به سادگی میتوان از این موضوع پیشگیری نمود. قادر هستید توجه کودک را با دور کردن از محیط به چیز دیگر جلب نمایید تا تعدیل شود. راه هایی برای دوری از کج خلقی وجود دارد مثلا مواظب ساعت خواب او باشید، یا از گرسنگی کودک پیشگیری نمایید. قادر هستید از موقعیتی که سبب نومیدی کودک می گردد دوری نمایید و به او انتخاب های دیگری پیشنهاد دهید. برای داشته باشید که اگر کودک شما تی شرتش را برعکس پوشید دنبا به آخر نرسیده است.

کتک زدن چیزی را حل نمی نماید
 هنگامی که کودک شما در گیر و دار یک فوران عاطفی است کتک زدن او واقعا چیزی را حل نمی نماید. هر کتک زدنی به کودک شما یاد می دهد که خشونت و پرخاشگری راهی مناسب و قابل قبول برای به دست آوردن کنترل است. این موضوع همچنین سبب می گردد که رفتار منفی در کودک تقویت شود. به جای کتک زدن یک نفس عمیق بکشید و از آن جا دور شوید.

ندیده بگیر! آن ها دنبال کارشان می روند
 برای چه به نمایش ادامه می دهد در حالی که هیچ کس نگاهش نمی نماید؟ براساس گفته محققان، نکته مشترکی که در مورد کج خلقی کودکان نوپا میتوان بیان کرد این است که نباید اعتنا نمود. با محل نگذاشتن به کج خلقی کودک، به او پیام می دهید که این رفتار تاثیری روی شما ندارد و او به احتمال زیاد متوقف خواهدشد.
 
پنج راه سریع رام کردن کج خلقی
 کودکان به پرت کردن اشیا نامدار هستند، این رفتار بخشی از اظهار استقلال تازه یافته آن هاست اما این موضوع شما را عصبانی می نماید. غیر پرخاش و کتک و فریاد چند راه حل برای توقف آن ها هست:

1. توجهی نکنید: هنگامی که کودک شما بدخلقی می نماید احساسات بر عقلش سلطه دارد بر این اساس استدلال به او کمکی نخواهد نمود فقط اوضاع را بدتر می نماید. به جای آن کاملا ندیده اش بگیرید، صبر نمایید، بعد به آرامی در خصوص موضوع صحبت نمایید.

2. او را منحرف نمایید: بعضی اوقات ضروری است که توجه کودک را به چیز دیگری منحرف نمایید. برای لحظاتی این چنین، چند قاقالی‌لی در کیف داشته باشید. اگر او در مغازه ای کنار قفسه شیرینی توقف نمود بگویید فکر کنم قدری نوشیدنی خنک نیاز داریم با من بیا بگو کدام را بخریم!

3. به او عشق بدهید: برای ذات کودکان، قدری عشق قادر هست گریه آن ها را متوقف نماید. آغوشی گرم قادر هست در این دنیای بزرگ قدری احساس امنیت به کودک دهد و کج خلقی او را آهسته نماید.

4. قدری غذا یا سرگرمی پیشنهاد دهید: گرسنگی و خستگی بیش از حد، دو علت برای کج خلقی هستند. اگر دیدی که کج خلقی در ساعت خاصی و هر روز اتفاق می افتد، به او غذا دهید و بگذارید کمی در حال و هوای خودش باشد.

5. فاصله گذاری با خنده: در طول کج خلقی، توجهی را که کودک می خواهد به او نشان دهید با انجام رفتاری که او از شما انتظار ندارد. با صدای بلند بخندید یا او را قلقلک دهید، مطمئن باشید به زودی خواهد خندید.

 

منبع: ماهنامه همشهری تندرستی/ برترین ها



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها