لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

این معلم‌ها را برای کودکانتان انتخاب نکنید!


معلم فداکار,انتخاب معلم

معلم می بایست انسانی سالم، باوجدان، مهربان و درستکار باشد

 

معلمی شاید از خوبترین شغل‌های دنیا است. همه آدم‌ها، سهم بسیاری از آن چه هستند و بلدند را به معلم‌هایشان مدیونند. البته، همه خاطره‌های خوب و بد از دوران تحصیل دارند،‌ اما سهم معلم‌ها را در آن‌چه الان هستند، نمی‌توانند انکار کنند.

با این وجود، معلم‌ها مثل همه انسان‌ها، می‌توانند رفتار شایسته یا برعکس ناشایست داشته باشند. مثل همه شغل‌های دیگر، افرادی که وارد شغل معلمی می‌شوند، گذشته‌های متنوعی دارند و اصلا مثل هم نیستند. البته انگیزه‌های متفاوتی هم دارند و هرکدام،‌ قصه منحصربه فردی از زندگی خود دارد.

بیشتر ما، پیش‌فرضمان این است که یک معلم، انسانی سالم، باوجدان، مهربان و درستکار است. در بیشتر موارد همین‌طور هم هست. اما هیچ ضمانت شده برای آن وجود ندارد. شاید در جریان اخبار دستگیری عده بسیاری از اشخاص در کشورهای مختلف دنیا که به نوعی در آزار و سواستفاده از کودکان سهیم بوده‌اند باشید. از اخبار وحشتناک این پرونده‌ها، وجود تعداد بسیاری معلم در بین دستگیرشده‌ها است. بر این اساس، نمی‌توان تنها به سابقه شغلی یا عنوان کسی اکتفا نمود.

اگر می‌خواهید فرزندتان را به صورت خصوصی و تنها به دست کسی بسپارید، ‌می بایست خیالتان از بابت همه چیز راحت باشد. خوبتر است انگیزه‌های مختلف معلمین را هم بدانید تا دید بازتری داشته باشید. بعضی انگیزه‌ها، خودشان گویای همه چیز هستند و اگر معلمی با چنین انگیزه‌‌هایی دیدید، زیاد به او اعتماد نکنید. هرچند بسیاری از این انگیزه‌ها در نگاه اول آشکار نمی‌شوند.

1-آن‌ها که فقط دنبال پول هستند…..
بعضی از افرادی که می‌خواهند معلم خصوصی فرزند شما باشند، شما را کیسه پول بزرگی می‌بینند که می بایست از آن سهمی داشت. متاسفانه هستند معلمینی که حتی به دروغ، والدین را راضی می‌کنند که فرزندشان نیاز به تدریس خصوصی دارد،‌ برای این که بتوانند پولی به جیب بزنند. بله، شنیدنش، نوشتنش، ‌خواندنش، همه جوره‌اش آدم را آزار می‌دهد. هیچ‌کس انتظار ندارد معلمی چنین دیدی داشته باشد، ‌اما حتی در اقلیت هم که باشند، می بایست حواستان را جمع نمایید و واقع‌بین باشید. گوش به زنگ باشید و هر چه به شما گفتند را دربست قبول نکنید. خودتان هشیاری به خرج بدهید و اگر لازم شد نظر دیگری را هم جویا شوید. در این مورد به فرزندتان اعتماد نمایید. او خوبتر از هر کسی می‌داند اوضاع خودش چه‌طور است و به قول امروزی‌ها، با خودشان چند- چند هستند.

خصوصیات معلم خوب

خوبتر است انگیزه‌های مختلف معلمین را بدانید تا دید بازتری نسبت به انتخاب معلم داشته باشید

 
2- آن‌ها که قصد سواستفاده از کودک یا خانواده‌اش را دارند….
بدترین حالت هنگامی است که به دلیلی، فردی قصد سواستفاده از شما یا فرزندتان را دارد. این سواستفاده همیشه مالی نیست، می‌تواند آزار، دزدی اطلاعات، تلاش برای نزدیکی به فردی از خانواده، یا هر چیز دیگری باشد، به خصوص اگر جلسات در خانه شما برگزار شود.

اگر دیدید فردی بیش از حد برای معلمی چرب‌زبان به نظر می‌رسد، اگر بیش از اندازه با معیارهای شما جور درمی آید، اگر حرف‌های خودش را در راستای نظر شما تغییر می دهد و مثلا دائم می‌گوید که نظرش همان نظر شما است، اگر از خودش روش تدریسی ندارد و فقط منتظر می‌ماند شما حرف در دهانش بگذارید تا همان را با آب‌وتاب زیادتری تحویلتان بدهد، حتما به او و تدریسش شک نمایید. مخصوصا اگر از اول اعلام نموده‌اید که مکان تدریس قرار است در منزل خودتان باشد،‌ در این مورد خیلی محتاط باشید. سابقه فردی که برای تدریس نزدتان می‌آید را بخواهید و در مورد صحت آن‌چه می‌گوید حتما تحقیق نمایید. به هر حال قرار است عزیزترین فرد زندگی‌تان را به دستش بسپارید و او را وارد حریم امن و خصوصی خانواده نمایید. پس ارزش وقت و انرژی که می‌گذارید را حتما دارد.

3- آن‌ها که چاره دیگری ندارند……
بعضی هستند که از سر ناچاری سراغ تدریس خصوصی می‌روند، دانشجوهایی که مهارتی غیر از درس ندارند، افرادی که شغل خود را به هر دلیلی از دست داده‌اند و با درسی که خوانده‌اند می‌خواهند کار کنند و … این اشخاص شاید کفایت‌های لازم را نداشته باشند و به علت نیازی که دارند، ‌خیلی هم خسته و کلافه باشند. البته در عین حال شاید برای از دست ندادن کارشان، خیلی زیادتر هم تلاش کنند و مایه بگذارند. این زرنگی و تیزبینی شما است که طی چند جلسه کوتاه، بتوانید تشخیص بدهید که معلمی که به کار گرفته‌اید و می‌دانید به کارش نیاز دارد، با انزجار و ناراحتی و مجبوری این کار را انجام می‌دهد، یا توان و انرژی خود را به خوبترین نحو صرف آن نموده است. اگر حالت اول بود، در رد کردن او درنگ ننماییدچون به فرزندتان صدمه می‌زند. اگر حالت دوم بود، برای این انتخاب به خودتان جایزه بدهید!

 

منبع: ninisite.com



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها