لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

اگر کودکتان مدام حوصله اش سر می‌رود


علت بی حوصلگی  کودک

احتمالا این جمله را زیاد از کودک تان شنیده اید که حوصله ام سر رفته است

 

بله کودک شما قادر هست خودش یاد بگیرد با دوراهی های زمان بیکاری چه نماید. برای زمان هایی که او بی حوصله است و نمی داند می بایست چه کار نماید. احتمالا این جمله را زیاد از کودک تان شنیده اید که حوصله ام سر رفته است. هنگامی از مدرسه یا مهد کودک می آید و کارهایش را انجام می دهد، هنگامی که خواهر یا برادرش خانه نیستند که او را سرگرم کنند، به مادرش می گوید که حوصله ام سر رفته است.
 
این غر زدن شاید برای شما خیلی آشنا باشد. اگر نخستین عکس العمل شما این است که سعی می نمایید هر دقیقه فرزندتان را پر نمایید، کار درستی انجام نمی دهید. بچه ها در این سن می بایست قدری آزادی داشته باشند تا انتخاب های خودشان را انجام دهند. آنها هنگامی که در پی استقلال هستند فقط نیاز به قدری راهنمایی دارند. این راه ها را آزمون نمایید تا در لذت بردن از زمان آزاد، به کودک تان کمک نمایید.

 

لحظه را جشن بگیر
شاید هر باری که کودک شما دور خانه می چرخد و می گوید که هیچ کاری ندارد انجام دهد، شما حرص بخورید، اما درواقع او از این موضوع سود می برد برای چه که با این کار قدری از زمانش می گذرد. زمان بدون هیچ برنامه ای، او را مجبور به خلاقیت می نماید. این موضوع همچنین شاید به یادگیری او برای گسترش چیزهای مناسب، چیزهایی مثل این که چطور برنامه ریزی نماید و خودش را نظم دهد کمک خواهد نمود.
 
این تمام ماجرا نیست: داشتن زمان خالی، درس های ارزشمندی برای حل مشکلات و خودانگیختگی به او می دهد. نکته دیگر این است هنگامی کودکی مدام از یک برنامه به برنامه دیگر می رود، برای انتخاب هایش آزادی لازم را ندارد. هنگامی کودک شما می گوید حوصله اش سررفته به خودت بگو «خیلی خوشحالم» این موضوع یک چیز عالی است که قادر هست از فشار کاسته و بفهمد که می خواهد چه کار نماید نه این که دیگران به او بگویند که چه کاری انجام دهد.
 
اجتناب از فریبندگی فناوری
قطعا با نرم افزارهایی که دوست بچه ها هستند، حقیقتا او قادر هست هر لحظه کاری انجام دهد. اما به آسانی دادن یک دستگاه به او جواب نیست. هنگامی که کودک شما از بی حوصلگی شکایت می نماید اگر به صورت خودکار به او دستگاهی بدهید، هیچ وقت یاد نمی گیرد که چطور خودش را با شیوه های دیگری سرگرم نماید.
 
صحبت بر سر این نیست که هیچ دستگاه هوشمندی در اختیارش نگذارید بلکه مساله مهم حفظ تعادل در این باره است. تا جایی که امکان دارد، تلفن یا تبلت خود را در مواقع اورژانسی مثل پروازهای طولانی یا در اتاق انتظار مطب پزشک در اختیار آنها قرار دهید.

 علت بی حوصلگی  کودک

گاهی علت بی حوصلگی کودکان این است که می خواهند والدینشان زیادتر به آنها توجه کنند

 
ورق را برگردان
دفعه بعدی که کودک شما غر می زند که حوصله ندارد، از او بپرسید «خب، دوست داری چکار کنی؟» اگر او شماری از فعالیت های مورد علاقه اش را نام برد- از جمله چیزهایی که قادر هست تنهایی انجام داده و چیزهایی که قادر هستید با هم انجام دهید- و شما می خواهید که او را به بازی تنهایی ترغیب نمایید، قادر هستید بازی های تنهایی را برایش برنامه ریزی نموده و قول دهید که بعدا با او بازی می نمایید. این یک زمان عالی برای دعوت کردن از کودک تان برای کمک کردن در کارهایی است که انجام می دهید.
 
مثلا موقع آشپزی یا لباس تا کردن قادر هستید از آنها کمک بگیرید. همچنین او قادر هست دفعه بعدی که کاری برای انجام دادن نداشت یک فهرست از پنج چیزی که دوست دارد انجام دهد خلق نماید. به اضافه، او در حالت انتظار برای بازی هایی مثل لباس های مختلف پوشیدن و درست کردن یک کاردستی و… یا زنگ زدن به مادربزرگ و حرف زدن با او است.

 

استراتژی دیگر: یک جعبه بی حوصلگی درست نمایید که تنها در زمانهایی مثل این، آنها را بیرون بکشید. گذاشتن پازل ها و کتاب های قدیمی و حتی ابزار خانه داری مثل رول خالی دستمال توالت و ابزارهای رنگی را در یک جعبه و وسایل ورزش و بازی های بیرون خانه مثل اسکیت، توپ و… را در جعبه دیگری بگذارید. فقط این که چه زمانی او با یک چیز بازی خواهد نمود برآورد خوشبینانه نداشته باشید. بعضی بچه ها شاید قبل از رفتن روی چیز دیگر تنها روی یک چیز 5 یا 10 دقیقه تمرکز کنند و یا شاید دوباره پیش شما آمده و بگویند که همچنان حوصله ندارند. این موضوع مشکلی ندارد. شما قادر هستید به آنها کمک نمایید که زمان توجه شان به هر بازی زیادتر شود.

تحسین و درنگ
در آخر، به یاد داشته باشید که کودک شما کسل بودنش را به شما اعلام می نماید که شما را آزمون نماید. گاهی من کسل هستم معنی واقعی اش این است که می خواهم مادر یا پدرم قدری به من توجه کنند.» در این موارد آنها را ده دقیقه ناز و نوازش نمایید و یک کتاب با هم بخوانید. بعد به او بگویید که حالا برو بازی کن. هنگامی که کودک شما راهی برای مشغول کردنش پیدا می نماید حتما او را تحسین نمایید. درواقع شما می خواهید با روشی ظریف حس مدیریت کردن زمان او را تقویت نمایید. این موضوع خیلی ساده است مثل این که به او بگویید آفرین خیلی خوب با خودت بازی کردی!

 

منبع: ماهنامه همشهری تندرستی/ برترین ها



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها