لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

آموزش سبز کردن سبزه عید


سبزه عید با گندم,آموزش سبزه عید

درست كردن سبزه عید

 

شاید خرید سبزه عید نوروز، خیلی راحت تر از سبز کردن سبزه  آن باشد اما لذت سبز کردن سبزه عید نوروز به کمی زحمت می ارزد. در این نوشته در مورد کاشت چند نوع بذرهای مختلف تقدیم شما عزیزان خواهد شد.

برای کاشت سبزه عید قادر هستید از هر نوع حبوبات و غلات و سبزیجاتی استفاده نمایید مثل ماش،عدس، نخود، لوبیا، جو، گندم،خاکشیر، گاودونه و … حتی از هسته ی پرتقال و میوه های دیگر قادر هستید استفاده نمایید. اگر از هسته ی میوه ها استفاده کردید قادر هستید آن را پس از سیزده بدر داخل گلدان یا باغچه بکارید و لازم نیست آن را داخل طبیعت رها نمایید.

 

بسته به اینکه می خواهید برای هفت سین خود چه چیزی را سبز نمایید زمان ریختن آن مشخص می گردد.

 

زمان کاشت سبزه ها:

سبزه جو و سبزه گندم را 10 روز مانده به عید بکارید.

سبزه ماش چند روزه سبز می گردد؟ سبزه ماش و عدس را 15 روز مانده به عید بکارید.

سبزه شاهی یا خاكشیر 5 روز قبل از عید بکارید.

تخمه آفتابگردان یا تخمه کدو 5-7 روز قبل از عید بکارید.

 

آموزش درست كردن سبزه عید:

میزانی که خیس می نمایید 2 برابر می گردد.

برای سبز كردن سبزه عید با گندم، جو، ماش و… هر كدام را كه خواستید یكی دو شب خیس كنید. چند بار آبش را عوض كنید تا ترش نشوند و بو نگیرند پس از اینكه كمی جوانه خیلی كوچك در آورد آن ها را داخل دستمال نخی مرطوب نگهداشتن كنید و در آن را بگذارید تا جای آن تاریک باشد و آن را در جای گرمی قرار بدهید مثلا اطراف بخاری تا جوانه ها بلندتر شوند. مرتب دستمال را با اسپری نم دار كنید اگر آب آن زیاد شد سپس آب اضافی آن را خارج نمایید.

 

سبزه گندم,درست كردن سبزه عید

سبز كردن گندم

 

بعد كف ظرف مورد نظر برای کاشت سبزه را ماسه پاکیزه و شسته بریزید و جوانه ها را روی آن بریزید، و روی آن پارچه نمدار قرار بدهید و داخل آفتاب قرار بدهید و روی آن سبدی قرار بدهید و روزی 1-2 بار روی پارچه و سبزه آب اسپری نمایید.

 

مواظب باشید که خیلی آب نریزید فقط در حدی که مرطوب باشد زمانی که جوانه ها بلندتر شدند و سبز شدند دستمال را از روی آن بردارید و باز هم درون آفتاب قرار بدهید و سبدی روی آن قرار بدهید تا زودتر بلند شوند، هنوز هم روزی 1-2 بار به آن آب بدهید آنقدر آب ندهید كه اگر ظرف رو كج نگه داریم اب كنار ظرف جمع شود. اگر احیانا آب آن زیاد شد آن را کج نموده و آب اضافی آن را خارج نمایید. زیرا آب بسیاری سبب کپک زدن ریشه های آن و خراب شدن سبزه تان می گردد.

 

سبز كردن گندم,طرز درست كردن سبزه عید

روش درست كردن سبزه عید

 

پس از اینکه سبزه ها کمی بلند شدند سبد را از روی آن بردارید. اگر می خواهید سبزتان پر و کوتاه و برگ های آن مسطح تر شود در روزهایی که باد نمی آید آن را در بیرون از خانه زیر آفتاب قرار بدهید و شب ها به داخل خانه بیاورید که آن را سرما نزند. آب دهی آن هم به روال قبل است. (زیادتر بخوانید :مدل سبزه عید نوروز)

 

نکاتی برای کاشت سبزه:

کاشت تمام دانه های غلات و حبوبات به همین صورت است.

 

اگر تا به حال سبزه نکاشتید پیشنهاد می کنم از ماش استفاده ننماییدزیرا خیلی حساس است و سریع خراب می گردد.

 

برای کاشت سبزه قادر هستید آن را درون هر ظرفی بکارید حتی داخل سبد که در این صورت می بایست کف سبد پلاستیک بکشید و بعد کمی شن یا خاک بریزید.

 

برای سبزه گندم عید قادر هستید از تنگ ماهی استفاده نمایید. برای کاشت تخمه ها قادر هستید داخل خاک ژله ای استفاده نمایید.

 

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها