لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

آموزش شمارش اعداد به کودکان


آموزش اعداد به کودکان,آموزش شمارش اعداد به کودکان,آموزش اعداد به کودکان با شعر

آموزش اعداد به کودکان با شعر

 

چگونگی آموزش اعداد به کودکان

برای یاددادن اعداد به بچه ها خوبتر است از بازی، اشیاء و وسایل کمک آموزشی ویژه کودکان استفاده نمایید. نیاز است برای آموزش هر عدد زمان بسیاری بگذارید.

شیوه های آموزش اعداد به کودکان

آموزش اعداد با خواندن شعر

بچه‌ها عاشق شعر خواندن و بازی کردن‌اند! در این سن و سال، شما چنانچه بخواهید چیزی را به کودکتان یاد بدهید؛ می بایست با شعر و بازی آن را همراه نمایید! در غیر این صورت حوصله‌ی کودکتان سر می‌ رود!

 

تلاش نمایید شعرهای گوناگون برای خواندن اعداد را حفظ نمایید و آن‌ها را با ریتم برای کودکتان بخوانید تا او نیز همراه شما یاد بگیرد!

 

موقع شعر خواندن شماری توپ و اسباب بازی نیز در کنار دستتان داشته باشید تا بتوانید هماهنگ با خواندن اعداد، به تعداد آن نیز در میان عروسک‌هایش اشاره نمایید تا او به جز اینکه یاد می‌گیرد عدد یک را با شما تکرار نماید؛ مفهوم آن را نیز به چشم خود مشاهده نماید!

 

آموزش اعداد به کودکان,آموزش شمارش اعداد به کودکان,روش آموزش اعداد به کودکان

آموزش اعداد با بازی

 

آموزش اعداد با بازی

بازی کردن دریچه ریاضیات و یادگیری اعداد، مهارتی حیاتی است که در نخستین سال‌های تحصیل می بایست به آن تسلط پیدا نمود. آموزش اعداد با بازی بیشتر در مهدکودک و کلاس اول دبستان به وسیله مربیان آغاز می‌ گردد؛ ولی مهارت‌های ریاضی را می‌توان زودتر از این سن به کودکان یاد داد. مهارت‌های یاد داده شده به کودک باعث می‌شود زمان معرفی مفاهیم ریاضی در مدرسه، کودک آسان تر با آن‌ها رابطه برقرار نماید.

 

آموزش اعداد به کودکان پیش‌دبستانی، آمادگی آن‌ها را برای دیگر مفاهیم ریاضی در آینده مثل جمع و تفریق، افزایش می‌دهد. یکی از روشهای آغاز این آموزش‌ها آن است که سن کودک خود را با انگشتانش به او نشان دهید و آن گاه از او هم بخواهید که همین کار را انجام دهد.

 

چنانچه کودک آمادگی الگوبرداری از این رفتار را ندارد، نشان دادن به او را ادامه دهید. در آخر، او تعداد درست انگشتان خود را بالا نگه خواهد داشت. پس از انجام این کار، او را تشویق نمایید. هدف از آموزش اعداد با بازی نشان دادن و مدل‌سازی مفاهیم است تا هنگامی که کودک آن‌ها را نهادینه نموده و بتواند از آن‌ها الگوبرداری نماید. هل دادن یا سرزنش باعث به وجود آمدن اضطراب در کودک می‌شود و می بایست از آن دوری نمود.

 

آموزش اعداد به کودکان,آموزش شمارش اعداد به کودکان,آموزش اعداد با بازی

خوبترین روش آموزش اعداد به کودکان

 

آموزش شمارش اعداد را در کارهای روزانه‌تان قرار دهید

تلاش نمایید در طی کارهای روزانه‌ای که با کودکتان انجام می‌دهید، شمارش و مفهوم اعداد را به او یاد دهید!به طور مثال از کودکتان بخواهید در چیدن میز ناهار به شما کمک نماید و در کنار هر بشقاب، دو قاشق یا چنگال بگذارد!

 

یا مثلا می‌توانید او را مجبور نمایید که تعداد سیب‌های توی ظرف میوه را بشمارد و شماری را که می‌بیند به شما بگوید! یا اینکه از او بپرسید چند اسباب بازی گربه در بین اسباب بازی‌هایش دارد؟ از او بخواهید آن‌ها را از دیگر اسباب بازی‌هایش جدا نماید و برای شما بیاورد و بگوید چند تاست!

 

توجه داشته باشید که شما امکان دارد بتوانید به کمک شیوه اول، به او شمردن اعداد را به ترتیب آموزش دهید؛ ولی این شیوه برای درک مفهوم اعداد کافی نیست و کودک شما می بایست بتواند بین آوازی که می‌خواند و مفهوم حقیقی اعداد در زندگی رابطه برقرار نماید!

 

اعداد را معرفی نمایید

برای آغاز، اعداد را از یک تا ده روی تکه‌های کاغذ بنویسید. هر شماره را با صدای بلند بخوانید و به ترتیب به آن‌ها اشاره نمایید. این عمل مهارت شمارش را با عکس بصری هر عدد در ذهن کودک مرتبط می‌نماید. همین طور می‌توانید از کارت‌های اعداد استفاده نمایید. یک عدد را بالا ببرید و نام آن را با صدای بلند بگویید. آن گاه از کودک بخواهید در دسته کارت‌های خود همان شماره را پیدا نماید و نامش را با شما تکرار نماید.

 

آموزش اعداد به کودکان,آموزش شمارش اعداد به کودکان,بهترین روش آموزش اعداد به کودکان

آموزش اعداد به کودکان

 

از عکس ها استفاده نمایید

خیالی از کودکان زمانی که بتوانند یک مفهوم را تجسم کنند، خوبتر یاد می‌گیرند. برای هر عدد، شماره آن را روی کاغذ بنویسید و یک نقاشی که نشان‌دهنده آن است را به او نمایش دهید. چنانچه مثلا شماره ۲ را آموزش می‌دهید، دو چشم، دو سیب یا دو گل بکشید. برای اینکه نتیجه‌ی بهتری بگیرید، می‌توانید از کودک بخواهید خود تصویری مرتبط رسم نماید. همین طور می‌توانید حس لامسه را درگیر نمایید. استفاده از لوبیا، مداد یا دیگر وسایل قابل لمس امکان دارد کودکان را در درک این مفاهیم کمک نماید. مثلا در تدریس عدد ۳، به کودک ۳ مداد بدهید و بگذارید آن را به خوبی درک نماید.

 

آموزش اعداد با شمردن ماشین‌ها

زمانی که با کودکتان در خیابان راه می‌روید از او بخواهید به ماشین‌‌هایی که در خیابان راه می‌روند توجه نماید و تعداد ماشین‌های قرمز را برایتان بشمارد! یا اینکه توجه او را به تابلوها جلب نمایید و از او بخوااهید علائم و اعداد روی تابلوها را برایتان بخواند!

 

بعدها که فرزندتان نوشتن اعداد را یاد بگیرد و آغاز به نوشتن مقدارها نماید؛ این بازی‌هایی که شما در خردسالی با او انجام داده‌اید خیلی کمکش خواهد نمود!

 

 



منبع : بیتوته

آخرین دیدگاه‌ها