لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

کودک 5 ساله خود را خوبتر بشناسید


کودک 5 ساله,روانشناسی کودک 5 ساله,تربیت کودک 5 ساله

کودک 5 ساله را فرشتگانی می دانیم که در این جهان و با ما زندگی میکنند

 

همه چیز در خصوص کودکان 5 ساله

در 5 سالگی تولد اجتماعی کودک ( Social birth ) صورت می گیرد. در 5 سالگی شما با موجودی رو به رو هستید که گفته شده، خوبترین ایام زندگی کودک و خوبترین هنگامی است که پدر و مادر با فرزند خود دارند.

روانشناسی کودک 5 ساله

در 5 سالگی شما با موجودی رو به رو هستید که گفته شده ، خوبترین ایام زندگی کودک و خوبترین هنگامی است که پدر و مادر با فرزند خود دارند ، همان گونه که 2 سال و 6 ماهگی ، بدترین ایام است. کودک 5 ساله را فرشتگانی می دانیم که در این جهان و با ما زندگی میکنند. خوبترین ایام زندگی شان را پشت سر می گذارند و غالبا خاطرات این ایام برایشان خوبترین است.

 

در 5 سالگی تولد اجتماعی کودک ( Social birth ) صورت می گیرد. کودکان 5 ساله از اوقات جادویی که در زندگی شان به وقوع می پیوندد لذت می برند، و با هر اتفاق منحصر به فرد جدیدی که رخ می دهد انواع جدیدی از چالش های ویژه خود را برای والدین به همراه خواهند داشت.

 

کودک 5 ساله در حال یادگیری در خصوص خودش و دنیای اطرافش است، نقش شما در کمک به پیشرفت مهارت هایی که  برای کسب موفقیت های فیزیکی، ذهنی و اجتماعی نیازدارد، کلیدی است.

 

خصوصیات رفتاری کودک 5 ساله

 

روانشناسی کودک 5 ساله,تربیت کودک 5 ساله,مشکلات رفتاری کودک 5 ساله

کودک 5 ساله شما شاید مثل دوران نوزادی اهل گریه کردن باشد

 

در سن ۵ سالگی بسیاری از کودکان می‌دانند که موارد خاصی وجود دارد که آنها می بایست خودشان آنها را انجام دهند. هنگامی که یک کودک ۵ ساله می گردد، شاید چند چیز را به تنهایی انجام دهد مثل مسواک زدن دندان‌ها، حمام کردن و یا آماده شدن برای مدرسه.

 

بعضی از راهنمایی‌ها و دستورالعملها شاید لازم باشد تا همه این فعالیت‌ها را درست انجام دهند و فراموش نکنند. بسیاری از کودکان نیز در این سن آغاز به تعامل با دیگر کودکان می‌‌کنند.

 

فرزند شما شاید در حال حاضر یک دوست صمیمی داشته باشد یا شاید با یک گروه دیگر از دوستان تعامل نماید. همان‌گونه که شاید فرزند شما اجتماعی باشد بعضی وقت ها نیز میتواند حس مالکیتش نسبت به اموالش زیاد شود و دوست داشته باشد که تمامی اسباب بازی‌هایش را برای خودش نگه دارد.

 

این رفتار طبیعی است و می‌توان با هدایت او به بازی‌های تک نفره آن را کنترل نمود. کنجکاوی بچه‌ها در این سن در اوج است. کودک ۵ ساله شما شاید دم به دم حتی در زمان اشتباه، چندین سوال بپرسد.

 

کودک شما شاید مثل دوران نوزادی اهل گریه کردن باشد، اما در حال حاضر او شاید به شدت تحت کنترل احساسات خود باشد. او شاید در حالی که بازی می نماید به زمین بخورد، اندکی گریه نماید و دوباره آغاز به بازی نماید. او حتی شاید عصبانی شود و گاهی از کنترل خارج شود.

 

بیشتر کودکان ۵ ساله کاملا یاد گرفته اند تا به خوبی احساسات شان را کنترل کنند. پس از فوران احساسات زیاد بچه ها در چهار سالگی، شنیدن این خبر حس خیلی خوب و آسودگی به انسان می دهد. شاید در سن ۵ سالگی هنوز هم احساساتی باشند اما به اندازه ای که در ۴ سالگی احساساتی بودند نخواهد بود.

 

مهارت های اجتماعی کودک 5 ساله

 

تربیت کودک 5 ساله,مشکلات رفتاری کودک 5 ساله,قد و وزن کودک 5 ساله

کودک 5 ساله میتواند خوب و بد را از هم تشخیص بدهد

 

کودک 5 ساله میتواند خوب و بد را از هم تشخیص بدهد و خودش به تنهایی تصمبم بگیرد. او در این سن از منطق یزرگسالان استفاده نمیکند. 

 

در این دوران فرزند ما آماده ی ((همکاری )) و (( کمک)) و (( کمک و مهربانی )) است. به طوری که غالب اوقات میتواند از حق و سهم خودش بگذرد. حق خودش و دیگران را تشخیص می دهد. سهم خود و دیگران را متوجه است.

 

اما 5 سالگی تولد اجتماعی است . به این معنا که کودک توان این را پیدا می نماید که خودش را جای دیگران بگذارد. حس و احساس و نظر دیگران را درک نماید. حالات و نیازهای آن ها را تشخیص دهد و در ارتباطش با دیگران از نوعی اصول اخلاقی و انسانی در دوران کودکی بهره مند شود و آن را به نوعی در عمل مورد استفاده قرار دهد.

 

کودک 5 ساله بازی های نمایشی و نمادی زیادتری انجام میدهد و بازی کردن با دوستان را به تنهایی بازی کردن ترجیح میدهد. 

 

کودک شما می داند در هربازی هرکسی نقشی دارد، ولی آنها موقع بازی به یک شخص بزرگسال نیاز دارند تا بازی را برایشان شرح دهد و بین انها داوری نماید. برد برای آنها جذاب و باخت وحشتناک است، چون آنها مقهوم اقبال در پیروزی و شکست را نمی دانند.

 

هم با دختران و هم با پسران بازی می نماید ولی بازی با هم جنس خودش را زیادتر ترحیج می دهد در پی ستایش از سوی بزرگسالان و همسالانش است.

 

مهارت های حرکتی و سلامت جسمی کودک 5 ساله

 

پرخاشگری در کودک 5 ساله,بازی با کودک 5 ساله,مهارت های حرکتی کودک 5 ساله

کودک پنج ساله شما نسبت به یک سال قبل تسلط زیادتری برای انجام کارها ازخود نشان می دهد

 

از دید فیزیکی، کودک پنج ساله شما نسبت به یک سال قبل تسلط زیادتری برای انجام کارها ازخود نشان می دهد. مثلا گرگم به هوا بازی می نماید، با حفظ تعادل بر روی لبه ها راه می رود و مثل یک بزرگسال می دود و به توپ ضربه می زند.

 

آنها حالا متعادل تر هستند و با اطمینان زیادتری از وسایل بازی برای سرگرم شدن استفاده می کنند. قادر هست طناب بازی و اسکیت سواری نماید. قادر هست برای ده ثانیه بر روی یک پایش بایستد و نوسانی نداشته باشد . قادر هست بند کفشهایش را ببندد ولی گره های پاپیونی نمی تواند بزند. او قادر هست مداد را مثل یک بزرگسال در دست بگیرد و اشکال پایه را ببرد و بچسباند و اشکال را بدون اینکه از خط بیرون بزند رنگ آمیزی نماید.

 

کودک ۵ ساله زمانی که لازم باشد قادر هست مثل آدم بزرگ ها رفتار نماید. او قادر هست برای خود نوشیدنی بریزد، دندان هایش را مسواک نماید، و کفش هایش را بپوشد. او قادر هست صبح ها وسایل اش را جمع نماید یا زمانی که شما عجله دارید ساک استخر خود را جمع نماید.

 

بازی‌های  پر جنب و جوش در پیشرفت مهارت های حرکتی کودک ضروری است و همراه با تناسب فیزیکی و سلامت سیستم قلبی عروقی، باعث  کشیده شدن عضلات و استحکام استخوان ها می گردد و همچین به خوبتر غذا خوردن و خوابیدن کودک کمک می نماید.

 

مهارت های شناختی کودک 5 ساله

 

کودک 5 ساله,روانشناسی کودک 5 ساله,مهارت های شناختی در کودک 5 ساله

کودک 5 ساله میل خیلی به آموختن دارد

 

زمانی که کودکان حین درگیری با مسائل ساده  آغاز به درک مفهوم اندازه، وزن و حجم  می کنند، مهارت های شمارش و خواندن و نوشتن در انها بهبود پیدا می کنند. کودک یاد می‌گیرد بخواند و از سوی دیگر او حالا  نه تنها آغاز به تشخیص واژه ها آشنا در عکس می نماید  بلکه تشخیص می دهد ساختار قصه چطور  شکل یافته است.

 

هر فعالیتی که به کودک فرصت استفاده از خلاقیت و تصور را بدهد سودمند است زیرا این فعالیت ها به بهبود مهارت های شناختی که برای حل مساله و درک مفاهیم جدید نیار دارد، کمک می نماید.

 

کودک 5 ساله میل خیلی به آموختن دارد، بر این اساس کوشش می نماید که در زمینه های مختلف بیاموزد. برای انجام کارها اجازه می گیرد و منتظر فرصتی می گردد تا اجازه بگیرد. به والدین خودش خیلی نزدیک است ، ولی در پی مادر و ستایشگر مادر است.

 

از خودش خوشش می آید و احساس خوبی نسبت به خودش دارد. ایامی را به صورت آشکار و پنهان جلوی آینه می گذراند. بعضی از اوقات لباس های مختلف را آزمون می نماید. ای بسا لباس پدر و مادر را بر تن می نماید. مایل است که مثل آنها باشد. بر این اساس در این زمینه پنهانی برای خود بازی ها و کارهایی دارد.

 

کودک 5 ساله به آرایش و لباس خودش ارزش می دهد. انتخاب رنگ و لباس برایش ارزش دارد. نظر دیگران را پرس و جو می نماید. وقت ورود به مهمانی منتظر می گردد که از تصمیم خودش و درست و خوب بودن آن باخبر شود.

 

کودک 5 ساله آداب معاشرت را می داند. مخصوصا فرصت مناسبی در 5 سالگی پیدا می گردد که ما آداب ارتباط با دیگران، آداب غذا، تلفن کردن و بقیه کارها را به وی بیاموزیم . اشتیاقی که در جهت آموختن این کارها دارد فقط از آنِ این دوران است و قبل از آن نه سودمند است و نه به آن علاقه مند ، ولی هم حالا مایل است که طریقه ی به کار گرفتن درست قاشق یا چنگال یا کارد را بیاموزد.

 

مهارت های زبانی کودک پنج ساله

کودک 5 ساله به روشنی صحبت می نماید و تلفظات و ضمایر صحیح را به کار می برد. در زیادتر اوقات از افعال درست استفاده می نماید. تضادها را درک می نماید و در پی یادگیری واژه ها جدید و دانش جدید است.

 

برنامه غذایی برای کودک 5 ساله

 

تربیت کودک 5 ساله,روانشناسی کودک 5 ساله,تغذیه کودک 5 ساله

پیشرفت قابل توجهی در تغذیه ی کودک پنج ساله صورت گرفته است

 

پیشرفت قابل توجهی در تغذیه ی کودک پنج ساله صورت گرفته است. اکثر کودکان شاید به خوردن سبزیجات رو آورند. کودکان در این سن به طور قابل توجهی قادرند که غذایشان را اماده کنند و یا میز را بچینند، همچنین شاید که آنها قادر نباشند که یک وعده ی غذایی را کامل بخورند و تمام کنند، شاید آن ها از نشستن پشت میز و صحبت کردن با خانواده و دوستان در زمان صرف غذا لذت ببرند. این سن خوبترین زمان برای یاد دادن آداب میز و غذا خوردن به کودکان است.

 

خواب کودک 5 ساله

بسیاری از کودکان در این سن چرت های روزانه را متوقف می کنند، بر این اساس زود رفتن به رختخواب و داشتن یک عادت خواب خوب یک روال روزانه ی مهم برای کودک پنج ساله تان خواهد بود. بیدار شدن در طول شب در این سن مکررا صورت نخواهد گرفت.

 

کودکان بین سنین 5 تا 10 ساله به طور کلی به 10 تا 12 ساعت خواب نیاز دارند. گفته می گردد که میزان نیاز کودکان به خواب در هر فرد متفاوت است، این بدین معنی است که بعضی از کودکان شاید به 8 ساعت خواب نیاز داشته باشند در حالی که بعضی از کودکان به 12 ساعت یا زیادتر خواب نیاز دارند که در روز بعد سرحال باشند. خیلی مهم است که در این سن عادت خواب خوبی برای کودک به وجود آید.

 

کودک 5 ساله و روش رفتن به مهد کودک

 

تربیت کودک 5 ساله,روانشناسی کودک 5 ساله,کودک 5 ساله و نحوه رفتن به مهد کودکه

چه پیش دبستانی باشد چه مهد کودک، کودک ۵ ساله مدرسه رفتن را آغاز می نماید

 

چه پیش دبستانی باشد چه مهد کودک، کودک ۵ ساله مدرسه رفتن را آغاز می نماید. مهد کودک رفتن، آن ها را وارد دنیای جدید می نماید و سبب آشنایی آن ها با دوستان جدید و اجتماعی شدن کودک می گردد و سبب می گردد کودک شما ساعت های بسیاری را بیرون از خانه بگذراند.

 

شاید کودکان اضطراب جدایی یا ترس از برقراری ارتباط با دیگر کودکان و یا معلمان را تجربه کنند. شاید کودکان با انتظارات جدیدی که از آنها می رود مثل جمع کردن حواسشان در کلاس و همکاری کردن با دیگران مشکل داشته باشند.

 

مشکلات رفتاری کودکان 5 ساله

بچه ها در این سن سعی می کنند چیزهایی که در اطرافشان هست را درک کنند. این سن زمانی است که شخصیت آنها رشد مییابد اما در موارد ویژه شاید به مشکلات رفتاری در آنها منجر شود. سعی نمایید دلیل هر یک از مشکلات رفتاری کودکان را  بفهمید.

 

کودکان در این سن در کشمکش انتقال از مهدکودک یا خانه به پیش دبستانی هستند. این با یک سبک زندگی جدید همراه است که بایستی آهسته در یک محل نشسته و بدون داشتن آزادی که در خانه دارد به آنچه که به او می‌آموزند توجه نماید. کنجکاوی بیش از حد در بعضی موارد می‌تواند به یک رفتار ناامید کننده بدل شود.

 

پنج سالگی زمانی است که بچه ها توانایی‌های خود را در انجام فعالیت‌ها نمی دانند و با شکستهای مکرر ناامید می‌شوند. مشکلات رفتاری کودک ۵ ساله در خانه همچنین قادر هست نتیجه این باشد که می‌خواهد در هر کاری که انجام می‌دهد کامل و بینقص باشد ولی شکست می‌خورد.

 

این ناخشنودی زیادتر می‌تواند به بداخلاقی و پرخاشگری در کودک 5 ساله منجر شود. از سوی دیگر، بعضی از بچه ها شاید بخواهند هر چقدر که می‌توانند مستقل باشند اگر شما از آنها بخواهید که کاری انجام دهند شاید گستاخانه به شما جواب دهند.

 

چطور با کودکان ۵ ساله که مشکلات رفتاری دارند برخورد کنیم؟

 

تربیت کودک 5 ساله,مشکلات رفتاری کودک 5 ساله,بازی با کودک 5 ساله

خوبتر است مسائلی را که می خواهید با کودک 5 ساله خود مطرح نمایید کوتاه و مشخص باشد

 

1. مختصر و با خوشرویی

نیاز نیست که شما برای اینکه بخواهید به کودک بگویید که رفتارش قابل قبول نیست وارد یک بحث طولانی شوید. خوبتر است مسائلی را که می خواهید با کودک 5 ساله خود مطرح نمایید کوتاه و مشخص باشد.

 

یک کودک 5 ساله آماده نیست که منطق رفتار خود را درک نماید. تلاش برای توضیح دادن به او میتواند او را حتی زیادتر گیج نماید. کودک شما لجاجت و پرخاشگری را تا زمانی که چیزی مطابق میل او نباشد ادامه می‌-دهد. بر این اساس شما می بایست به او در مورد رفتارش با یک لحن ملایم و به آسان ترین شکل ممکن توضیح دهید، اشتباهش را به او بگویید و از وی مودبانه بخواهید تا آن را تکرار نکند.

 

2. صبور باشید

کودک شما یک شب به کودک ایده آل تبدیل نخواهد شد. مشکلات رفتاری به صورت متناوب ادامه پیدا می نماید زیرا او نیز با احساس و عقل دست و پنجه نرم می نماید. تذکر پیوسته به فرزندتان اشتباه است زیرا با گذشت زمان خودش متوجه خواهد شد.

 

خیلی زود از کودک انتظارات بسیاری نداشته باشید. کودک 5 ساله ی شما همچنان یک بچه ی کوچک است، و شاید که همچنان پس روی نماید و رفتارهایی مثل بدخلقی و افت های ناگهانی داشته باشد.

 

برای داشته باشید که او همچنان در حال کار کردن بر روی مهارت هایش است مهارت هایی مثل خود کنترلی و خود انضباطی، و از او انتظار نداشته باشید که یک شبه تبدیل به یک بچه ی بزرگ شود و مثل یک کودک بزرگ رفتار نماید.

 

3. سختگیر باشید

اقدامات خاصی نظیر پرتاب کردن چیزها یا شکستن لوازم می بایست به شدت به عنوان رفتار غیر قابل تحمل نشان داده شود. هر گونه نمایش تجاوز و خشونت می بایست در این سن در نطفه خفه شود.

 

4. ایجاد رابطه ی خوب

رفتارهای خوب با ارتباط درست بین کودک و والدین آغاز می گردد. اگر شما این کار را قبل به خوبی انجام نمی دادید، راهی را پیدا نمایید که با ایجاد روال و روند خاصی بتوانید مشکلات کودکان را دریابید.

 

به عنوان مثال، شما قادر هستید برای صحبت کردن در رابطه با مشکلات رفتاری کودکتان در خانه اتاق مجزایی داشته باشید که با او در این رابطه حرف بزنید و راه حل هایی به او ارائه دهید. همچنین شما قادر هستید قانونی را تعیین نمایید که درگیری ها و مشکلات را پس از اینکه کودک آهسته گرفت به بحث بگذارید زیرا زمانی که کودک آرامش خود را به دست بیاورد خوبتر میتوان او را راهنمایی نمود.

 

5. یک روال زندگی مطلوب 

نداشتن خواب یا استراحت کافی یا انجام فعالیت‌های بی‌شمار سبب می‌شود که در رفتار کودک شما اختلال ایجاد شود. اطمینان حاصل نمایید که او خواب مناسب دارد و زندگی او از روال خوبی برخوردار است به طوری که رفتار او تحت اثر خستگی قرار نمی‌گیرد. شما همچنین می بایست به او حق انتخاب بدهید.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها