لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

کودکان را هر چند وقت یکبار برای معاینه پیش پزشک ببرید!


ترسیدن کودک از پزشک

واکسیناسیون از اجتناب ناپذیرترین کارهایی است که می بایست در خصوص ی کودک انجام شود

 

اگرچه بسیاری از ما تنها زمانی که بیمار میشویم سراغ پزشکان می رویم اما عاقلانه تر این است که با آنها به عنوان حافظان تندرستی خود ملاقات های زیادتر و با نظم تری داشته باشیم.
همانطور که توصیه می گردد دوبار در سال بدون در نظر گرفتن مشکلات مرتبط با دندان به دندان پزشک مراجعه شود پیشنهاد می نماییم سالی یک بار نیز برای معاینه ی کلی بدن نزد پزشک خانوادگی خود بروید.

شاید این کار از سوی بزرگسالان جدی گرفته نشود اما در مورد کودکان موضوع خیلی مهمی است. واکسیناسیون و تغییر برنامه های غذایی کودک از اجتناب ناپذیرترین کارهایی است که می بایست در خصوص ی نوزاد زیر یکسال رعایت شود.

علاوه بر این بدن کودک میتواند میزبان بسیاری از بیماری ها باشد که تنها پزشکان میتوانند از آن مطلع شوند. گرچه پزشک خانواده قادر است این شرایط را مدیریت نماید اما مراجعه به پزشک متخصص اطفال که در بیماریهای کودکان مهارت دارد عاقلانه تر است.

این متخصصان با برخورداری از درمانگاه های خصوصی میتوانند نظارت دقیق تری بر سلامت کودک داشته باشند. اگر کسی بتواند از پس هزینه های چنین پزشکانی برآید خوبتر است پیش از تولد کودکش برنامه ریزی هایی در این زمینه انجام دهد.

پزشک انتخابی شما می بایست از شخصیت مناسبی برخوردار باشد تا بتوانید به آسانی در خصوص ی مشکل صحبت نمایید. همچنین می بایست شرایطی فراهم شود که بتوانید تلفنی نیز با او در ارتباط باشید. استفاده از این امکان برای افرادی که در مطب راحت نیستند مهم تر است.

شما حق دارید از روش ی مدیریت شرایط کودک از سوی پزشک رضایت کامل داشته باشید. یک پزشک خوب علاوه بر داشتن مهارت های تخصصی پزشکی می بایست نسبت به والدین ، صمیمی و با روحیه باشد و در خصوص ی مشکلات عاطفی و اختلالات فیزیکی آگاهی مناسبی داشته باشد.

رضایت شما از پزشک مهمترین موضوع است و در صورتی که این رضایت وجود نداشته باشد هیچ شرمندگی و خجالتی نیز از به خدمت گرفتن یک پزشک جدید وجود نخواهد داشت.

فارغ از میزان صمیمیت و مهارت پزشک باز هم کودک یادگرفته است که احساس خوبی نسبت به او نداشته باشد. البته علت این موضوع کاملا مشخص است : دکتر و درد همیشه کنار هم قرار دارند.

هنگامی کودک مریض است با پزشک ملاقات می نماید و او نیز برای درمان کودک از آمپول دردناک استفاده می نماید. پس کودک هرگاه اسم دکتر را می شنود ناگریز (( درد )) را به یاد می آورد.

  ترسیدن کودک از پزشک

هرگز کودک خود را از پزشک نترسانید، ملاقات با پزشک برای درمان است نه برای تنبیه

 

برای کمک به تغییر دیدگاه کودک در خصوص ی پزشک میتوان سه راهکار زیر را آزمون نمود :

1 . هرگز کودک خود را از پزشک نترسانید . ملاقات با پزشک برای درمان است نه برای تنبیه . استفاده از عباراتی نظیر (( اگر لباس نپوشی مریض می شوی و می بایست نزد دکتر بروی ! اگر کار بد کنی پیش دکتر می برمت تا به تو آمپول بزند )) به هیچ وجه توصیه نمیشود.

2 . همیشه در خصوص ی دوستانمان مثبت و دلپذیر صحبت می نماییم. بر این اساس خوبترین فرصت آن است که پزشک را در فهرست دوستانمان قرار دهیم و مدام از او تعریف و تمجید کنیم و از استرس به وجود آمده از نام پزشک را به مرور زمان از ذهن کودک دور کنیم.

3 . هرگز به علت همکاری نکردن کودک در مطب او را سرزنش و تحقیر نکنید. اجازه دهید پزشک کارش را انجام دهد. بعضی مادرها به علت حضور پزشک دستپاچه می شوند و نمیتوانند عصبانیت خود را مهار کنند. پس خوبتر است کنترل اوضاع را به او بسپارید زیرا او تجربیات مشابه بسیاری داشته باشد.

همیشه به یاد داشته باشید که فارغ از شدت عکس العمل فرزندتان به پزشک او بعدها یاد می گیرد که چطور با این موضوع کنار بیاید.

در آخر خوبتر است این را هم در ذهن خود بگنجانید که نباید خیلی دلواپس رفتارهای کودک در مطب پزشک باشید زیرا او به مرور زمان به جای ترسیدن از پزشک دست به تعریف و تمجید از او خواهد زد ، برای چه که متوجه می گردد پزشک نقش خیلی مهمی را در سلامت او ایفا می نماید.

منبع :

کتاب الفبای مواظبت از کودک

کودک آنلاین



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها