لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

بررسی تغییرات فیزیکی و رفتاری کودک 3 ساله


کودک 3 ساله,روانشناسی کودک 3 ساله,تربیت کودک 3 ساله

روحیات و تربیت کودک 3 ساله

 

کودک 3 ساله

تربیت کودک 3 ساله مثل هر دوره سنی می بایست متناسب با نیازها و سطح رشدی او صورت بگیرد. هرچقدر آگاهی شما در مورد قابلیت‌های فرزندتان و مراحل رشدی او در سنین مختلف زیادتر باشد، در تربیت و آموزش او خوبتر عمل خواهید نمود.

همه چیز در مورد کودک 3 ساله:

بر پایه روانشناسی رشد کودک، 5 سال اول زندگی از جمله مهم ترین و تاثیرگذارترین دوره های رشدی هستند. کودک در این سن، پایه های اساسی شخصیت خود را در تعامل با اطرافیان و به ویژه والدین شکل می دهد و میتوان بیان کرد طلایی ترین سنین تربیت کودک، 5 سال ابتدایی رشد است.

 

ضروری است بدانید که در این سن، کودک به لحاظ شناختی، دارای تفکر عینی است. به این معنی که او نمی تواند مفاهیم انتزاعی را درک نماید و ضروری است با او کاملا شفاف و واضح صحبت نمایید.

 

اگر به عنوان والد بتوانید الفبای صحیح تربیتی را از همین سن، اجرا نمایید، فرزندتان در سنین بالاتر کاملا خودتنظیم و مسئولانه رفتار خواهد نمود. بدین راه از بسیاری از مشکلات رفتاری مثل لجبازی، بدرفتاری، دیگر آزاری، بی نظمی و خودمحوری دور خواهد ماند.

 

تربیت کودک 3 ساله مثل هر دوره سنی می بایست متناسب با نیازها و سطح رشدی او صورت بگیرد. هرچقدر آگاهی شما در مورد قابلیت‌های فرزندتان و مراحل رشدی او در سنین مختلف زیادتر باشد، در تربیت و آموزش او خوبتر عمل خواهید نمود.

 

 

آشنایی با مراحل رشد کودک چه تاثیری در تربیت کودک دارد؟

 

روانشناسی کودک 3 ساله,تربیت کودک 3 ساله,بازی کودک 3 ساله

روانشناسی کودک 3 ساله به ما کمک می‌نماید تا علت رفتار کودکمان را در این سن بدانیم

 

آشنایی با مراحل رشدی کودک کمک می‌نماید تا بدانید در هر دوره سنی کودک چه نوع رفتاری را از خود نشان می‌دهد و بتوانید تربیت مناسبی را داشته باشید. به طور مثال کودک 3 ساله سعی دارد زیادتر به صورت مستقل عمل نماید و از دستورات والدین کمتر پیروی می‌نماید.

 

والدینی که از ویژگی این دوران آگاه نباشند تصور می‌کنند که کودک گستاخ شده و شاید به تنبیه بدنی روی آوردند. از همین رو آشنایی با مراحل رشدی کودک از ارزش بالایی برخوردار است

 

کودک در سن بالای سه سال قادر هست راحت تر احساس خود را با واژه ها ابراز نماید، توانایی کنترل هیجانات، خشم و ترس را پیدا می نماید، کمتر به دیگران وابسته است و یاد می گیرد برای وابسته نبودن به دیگران خودش کارهایش را انجام دهد.

 

در این دوره آنها از خردسالی وارد دوران کودکی می شوند. شاید ترس بسیاری داشته باشند, دوست دارند بازی کنند و از فعالیت های فیزیکی و بازی کردن لذت ببرند. آنها کم کم آغاز به گذراندن زمانشان دور از مراقبان معمول خود می کنند. 

 

رشد فیزیکی کودک 3 ساله

کودک 3 ساله نسبت به چند ماه قبل تحرک و بی پروایی زیادتری دارد. موقع دویدن و راه رفتن کنترل زیادتری بر راه حرکتش دارد. و شاید بتواند روی انگشت یک پا راه برود و یا لی لی نماید. او قادر هست در هر گام به کمک یک پا از راه پله بالا برود و حتی شاید چنان به خود مطمئن باشد که بتواند بدون گرفتن جایی از راه پله استفاده نماید.

 

بیشتر اوقات او قادر هست توپ را از پایین به بالا پرتاب نماید و یک توپ بزرگ را در بین دست های کشیده اش نگه دارد. کودک قادر هست توپ را به سمت جلو شوت نماید. کودک 3 ساله میتواند یک فاصله کوتاه را بدود. به آسانی از مبلمان ها بالا رود و سوار سه چرخه شود.

 

مهارت های حرکتی ظریف کودک 3 ساله نیز کم کم پیشرفت می نماید. در سه سالگی کودک می بایست این توانایی را داشته باشد که غذایش را با قاشق بخورد. این کار احتمالا شامل کلی کثیف کاری خواهد بود اما این نشانه ای است که مهارت های حرکتی او بهبود یافته است.

 

خواستن به تنهایی غذا خوردنشان نشانه ای از رشد استقلال آنهاست. بر این اساس، در برابر تمایل او برای غذا خوردن توسط خودش مقاومت نکنید، بدانید که قهرمان سه ساله شما را در راه درستی است.

 

کودک 3 ساله می بایست بتواند دست هایش را خودش بشوید و خشک نماید و لباس هایش را به تنهایی و تنها با کمی کمک از جانب شما بپوشد.

 

کودک قادر هست مداد شمعی را به شکل صحیح تر و محکم در دستانش نگه دارد و آنچه که ترسیم می نماید نسبت به قبل قابل تشخیص تر است. او قادر هست از تیزی اسباب بازی‌هایش برای بریدن اشیا استفاده نماید.

 

هر چیزی که این فرصت را در اختیار کودک بگذارد تا مهارت هایش را تقویت وتمرین نماید خیلی با ارزش است. هنگامی کاغذ و مدادشمعی و مداد دراختیار کودک قرار می دهید باعث تقویت چالاکی کودک می شوید که این چالاکی هنگامی که او می خواهد مهارت نوشتن را بیاموزد به او کمک می نماید.

 

رشد شناختی و هیجانی کودک 3 ساله:

 

کودک 3 ساله,روانشناسی کودک 3 ساله,نقاشی کودک 3 ساله

تخیل کودک 3 ساله به طور کامل پرواز می نماید

 

این مهارت ها به رشد ذهن کودک 3 ساله شما اشاره دارد. همانطور که قبلا ذکر شد، تخیل او در سال جاری به طور کامل پرواز می نماید. و او آغاز به درک و آگاه شدن در مورد محیط اطراف خود می نماید، انتظار سوالات او را داشته باشید.

 

کودک 3 ساله شما آغاز به شناخت بدن، ذهن و هیجانات خود می‌نماید. در حقیقت کودک در این سن به سطحی از خودآگاهی دست می‌یابد. او می‌تواند فرق هیجانات مختلف نظیر عصبانیت، غم، شادی و… را تشخیص دهد. به همین خاطر عکس العمل‌های هیجانی شما به رفتارهای او در این سن ارزش زیادتری پیدا می‌نماید.

 

همچنین کودک 3 ساله شما شاید نسبت به چیزهای خیالی نظیر هیولاها از خود ترس نشان دهد. به همین خاطر شما می بایست مراقب عکس العمل‌های او در این زمینه باشید. خیلی ارزش دارد زمانی که او از چیزی می‌ترسد ترس‌های او را تقویت نکنید، در کنار او بمانید و به او اطمینان دهید که مراقب او هستید.

 

او عاشق کمک به شما در اطراف خانه است، بر این اساس پیش بروید و آنها را در بعضی از کارهای مناسبشان وارد نمایید. به او دستورالعمل های ساده ای بدهید مثل:”اسباب بازی ها را در سبد بگذار، لطفا” یا “لطفا این کتاب ها را اینجا قرار یده.” با دادن چنین وظایف “مهمی” به او، شما اعتماد به نفس کودک 3 ساله تان را افزایش می دهید و یک عادت مهم در اوایل زندگی اش یاد می دهید.

 

صحبت کردن و پیشرفت زبانی کودک 3 ساله

 

نحوه برخورد با کودک 3 ساله,روحیات وتربیت کودک 3 ساله,پیشرفت زبانی کودک 3 ساله

مهارت سخن گفتن و تفکر در کودک 3 ساله به شتاب پیشرفت می نماید

 

مهارت سخن گفتن و تفکر در کودک 3 ساله به شتاب پیشرفت می نماید. او قادر هست شماری از رنگ ها را بر هم منطبق نماید و نیز نام بعضی از آنها را بداند. او قصه را دوست دارد و حالا همان زمانیست که شاید مجبور شوید یک قصه را بارها برای کودک بخوانید. دایره لغات او هر روز وسیع تر می گردد، با اینکه شاید از خیلی از این لغات جدیدی که یاد گرفته  استفاده نکند. 

 

دلواپس نباشید اگر فرزندتان هنوز خیلی صحبت نمی نماید در چند ماه آینده یک تغییر بزرگی را خواهید دید ، چند چیزی که شاید کودک 3 ساله شما بتواند در حال حاضر بگوید: 

نام و سن اش 

جواب ساده به سوالات ساده 

قصه ها 

سوالات ساده 

 

او شاید در بعضی واژه ها تلوتلو بخورد، اما احتمالا در طی سال خودش این مسئله را حل نماید. یک کودک 3 ساله به طور متوسظ قادر هست 1000 یا زیادتر واژه ها را درک نماید.

 

معمولاً قادر هست واژه ها “مکانی” را مثل زیر، در کنار، پشت، رو را درک نماید. سوال هایی را با “چی”، “چه کسی”، “کجا” و “برای چه” می پرسد. قادر هست در مورد آنچه که دیروز و امروز اتفاق افتاده است، صحبت نماید. شما قادر هستید براساس آنچه که کودک 3 ساله تان به شما می گوید، چیزهایی را بسازید.

 

تلاش های ناموفق او را با واژه ها اصلاح نکنید، اما به طور مثبت با واژه صحیح در جواب خود به آن عکس العمل نشان دهید. سعی نمایید صبور باشید. از او سوال نمایید. بعضی از کودکان چنان پر شور و شوق می شوند که “چی؟” قادر هست برای والدین آزاردهنده شود.

 

رشد اجتماعی و عاطفی 3 ساله:

 

روانشناسی کودک 3 ساله,تربیت کودک 3 ساله,بازی کودک 3 ساله,خلاقیت کودک 3 ساله

شما متوجه بهبود رفتار کودک 3 ساله تان با همسالان خودش میشوید

 

شما متوجه بهبود رفتار کودک 3 ساله تان با همسالان خودش، از جمله به اشتراک گذاشتن اسباب بازی با دوستان و گرفتن نوبت خواهید شد. به طور کلی، کسی می گردد که کمی با دیگران خیلی خوبتر از سال پیش روبرو خواهد شد.

 

توالت رفتن در کودکان 3 ساله:

 بعضی از کودکان در ابتدای سال سوم خود در حال پیشرفت توالت رفتن خواهند بود و بعضی دیگر این کار را نخواهند نمود. اگر کودک 3 ساله شما طبیعتا یک کمال گرا یا “ایراد گیر” در مورد درست بودن چیزها است، شاید زیادتر طول بکشد تا اعتماد به نفس در مدیریت خود را به دست آورد.

 

سلامت و تغذیه کودک 3 ساله:

 

برنامه غذایی کودک 3 ساله,وزن نرمال کودک 3 ساله,تغذیه کودک 3 ساله

خوبترین راهکار برای تقویت و تندرستی، مقوی کردن غذاهای روزانه کودک 3 ساله است

 

یک کودک 3 ساله رشد قدی حدود 88.7-103.5 سانتیمتر و وزنی در حدود 11.3 تا 18.3 کیلوگرم دارد همانطور که فرزند شما سه ساله شده است، نیاز به خوردن جامدات زیادتری دارد، در حالیکه شیر برای تقویت جذب کلسیم استفاده می گردد. خوبترین راهکار  برای تقویت و تندرستی، مقوی کردن غذاهای روزانه کودک 3 ساله است. 

 

یکی از راهکارهای مقوی کردن وعده صبحانه استفاده از خامه پرچرب، کره و ارده شیره است. اگر یک بار این مواد غذایی را آزمون کردید و با عکس العمل منفی کودکتان مواجه شدید ناامید نشوید! چند روز دیگر همان ماده غذایی را در شکل و شمایلی جذاب تر و این بار همراه با بازی و هیجان آزمون نمایید.

 

برای تهییه غذای مقوی برای كودك سه ساله، قلم گاو یا گوسفند را خوب بپزید، آب آن را قادر هستید به همراه انواع خورشت، سوپ و … به کودک بدهید. 

 

برای مقوی کردن غذای کودکان قادر هستید از جوانه گندم، ماش و یا پودر جوانه غلات استفاده نمایید. میتوان این پودر را به سوپ و فرنی کودک 3 ساله اضافه نمود. 

 

یکی از مهم ترین راهکار ها برای آماده کردن غذای مقوی برای کودک سه ساله اضافه کردن یک تا دو قاشق غذاخوری کره آب شده به غذای کودک است.

 

زرده تخم مرغ در برنامه غذای مقوی برای کودک 3 ساله ارزش خیلی بسیاری دارد. اگر کودک شما به خوردن آن علاقه مند نیست، زرده تخم مرغ سفت شده را رنده نموده و به سوپ کودک بیافزایید. 

 

به عنوان یک میان وعده خوش طعم، سیب زمینی را خلال نموده و آب پز نمایید، سپس تکه های آبپز شده را با کمی روغن مناسب تفت بدهید. بدون شک دلبندتان از خوردن سیب زمینی های نرم و خوش طعم لذت خواهد برد.

 

نکاتی برای تربیت کودک 3 ساله و پرورش او:

 

کودک 3 ساله,روانشناسی کودک 3 ساله,روحیات وتربیت کودک 3 ساله

پرورش هنر و تفکر خلاق کودک 3 ساله می‌تواند از راه فعالیت‌های ساده‌ای نظیر نقاشی صورت بگیرد

 

1- تربیت کودک 3 ساله با استفاده از هنر و خلاقیت

 پرورش هنر و تفکر خلاق کودک 3 ساله می‌تواند از راه فعالیت‌های ساده‌ای نظیر رنگ آمیزی و نقاشی صورت بگیرد. سعی نمایید در خصوص چیزهایی که کودک می‌کشد از او سوال نمایید و آن را به همه نشان داده و در مقابل دیگران کودک خود را تشویق نمایید.

 

انجام بازی‌های موزیکال با کودک نیز از کارهایی است که حس خوبی ایجاد می‌نماید و باعث صمیمیت میان والدین و فرزندان می‌شود. کودک 3 ساله شما از ریتم لذت خواهد برد و شما قادر هستید این کار را با فراهم کردن موسیقی، آوازهای قافیه دار تشویق نمایید و به او اجازه دهید که پلک هایش را به هم بزند و آهنگ های ساده ای را با او بخواند.

 

2- افزایش فعالیت های جسمانی و فیزیکی کودک 3 ساله

برای کودک 3 ساله خود آزادی جسمانی بسیاری بگذارید، برای مثال سواری با 3 چرخه، بازی با توپ، یاد گرفتن شنا. به او اجازه دهید چیزهایی که قادر هست را درست نماید. قبل از اینکه مجبور شود تمام فعالیت خود را تمام نماید و اسباب بازی ها را جمع نماید و یا برای ترک خانه آماده شود، هشدار فراوانی به او بدهید. ارائه بازی های ساده با نوبت دهی و گذاشتن قوانین به طوری که او بتواند بازی های مشارکتی را یاد بگیرد.

 

3- شعر و قصه خوانی برای کودک 3 ساله:

موقع بازی با کودک 3 ساله خود برای او شعرهای بچه گانه بخوانید و همراه با آهنگ دست بزنید و بالا و پایین بپرید. قبل از رسیدن به یک لغت هم قافیه با لغت قبلی صبر نمایید و از کودکتان بخواهید لغت را بگوید. هنگامی او این کار را نمود تحسینش نمایید.

 

قافیه ها و آهنگ لغات در پیشرفت مهارت های کودکان خیلی ارزش دارد . با شنیدن و گفتن قافیه ها و آهنگ لغات کودکان به صدای حروف در لغات پی می برند و از آن آهنگ لذت می برند.

 

4- زیادتر با کودک 3 ساله خود بازی نمایید

 

کودک 3 ساله,تربیت کودک 3 ساله,بازی کودک 3 ساله

وقت زیادتری برای بازی با کودک 3 ساله خود بگذارید

 

وقت زیادتری برای بازی با کودک 3 ساله خود بگذارید. در طول بازی‌ها به فرزندتان اجازه دهید تا بتواند آزادانه احساسات مختلف خود نظیر لذت، خشم، غم و… را بروز دهد. این کار در رشد هیجانی فرزندتان اثر بسزایی خواهد داشت. شما برای آموزش هر مسئله‌ای، در قالب بازی راحت‌تر می‌توانید مفهوم را منتقل نمایید.

 

5- ریاضیات و اثر آن بر کودک 3 ساله:

برای یادگیری شمارش  و اندازه گیری، استفاده از دست ها روش خوبی برای کودکان است. در کارهای روزمره مفاهیم اعداد را به کودک 3 ساله خود بیاموزید برای مثال به کودک بگویید بیا خمیرها را به دو قسمت تقسیم کنیم یا بیا ببینیم چند بشقاب برای سر میز احتیاج است؛ یکی برای مامان یکی برای بابا یکی برای تو ، آفرین شد سه تا.

 

برای آموزش طول و ارتفاع به کودک بگویید این روبان خیلی کوتاه است و آن را نمی توانیم دور کادوی بابا ببندیم. در مورد وزن به کودک وزنش را بگویید و بیان نمایید که سنگین شده ای و نمی توانم تو را بلند کنم. برای آموزش شمارش اسباب بازی های مورد علاقه کودک را بشمارید.

 

موقع بازی با کودک سه ساله تان به او آموزش ریاضی دهید مثلا به طبقه بندی لوگوها براساس شکل و رنگ بپردازید. به کمک لگوها قادر هستید کودکتان را با موضوع ارتفاع، طول و پهنای اشیا آشنا کنید. از راه بازی انداختن توپ در سبد و شمردن توپ های داخل سبد به کودک خود آموزش شمردن دهید.

 

6- آشپزی با کودک 3 ساله:

کارهای خانه مخصوصاً آشپزی برای بچه‌ها جالب است. با همدیگر غذا درست نمایید و بعضی کارهای ساده را برعهده کودک 3 ساله تان بگذارید. این کار به کودک شما کمک می‌نماید که به غذا خوردن زیادتر علاقه مند شود، با واژه ها جدیدی آشنا شود و با بعضی از مفاهیم ساده ریاضی نظیر نصف، دقیقه و یا پیمانه آشنا شود و حتی مواد غذایی را بشناسد. در کنار این مسئله کودک می‌تواند به صورت مستقلانه بعضی فعالیت‌ها را انجام دهد و اعتماد به نفسش افزایش یابد.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها