ویژگی های یک راهنمای تور ایده آل

[ad_1]

تور تابستان,تور تابستان 91,راهنمای تور

تور تابستان ۹۱

 

راهنمای تور کیست؟ راهنما، همراه گروه سفر می نماید و رابط میان مسافران و شرکت برگزار کننده تور است. راهنما مسافران را به موقع دشوار ی های شخصی کمک می نماید و بر انجام درست برنامه ها و کارها نظارت دارد و حساب و کتاب هزینه ها را از آغاز تا پایان نگاه می دارد. در این نوشته که برگرفته از سایت میراث، صنایع دستی و گردشگری است، امیرحسین جعفری، یکسری از تجربیات آموزشی و عملی را در زمینه سرپرستی تور و مدیریت آن مطرح می نماید. به دلیل همسانی و تداخل وظایف، جداسازی و مرزبندی دقیق میان اصطلاحات، همراه، راهنمای تور و حتی سرپرست، دشوار است. راهنمایان حرفه ای تور، گذران زندگی خود یا بیشترین بخش از آن را از راه همراهی مسافرین انجام می دهند. زیادتر آنها در کشورهای جهانگرد پذیر زندگی می کنند و در پی سال های سال کار، با منطقه ای که در آن کار می کنند به خوبی آشنا شده اند. با اینکه کار، موقعیتی خیلی خوب برای سفر و آشنایی با مردمان تازه فراهم می آورد اما، مشکلاتی همچون امکان همسفر بودن با مسافران ناسازگار در تورها، پیش آمدن سختی های پیش بینی نشده و باز دارنده در کارها و برنامه تور و پیامدهای ناشی از این شیوه زندگی که برروی روابط و زندگی شخصی هم اثر می گذارد، از جذابیت این کار می کاهد.

 

وظایف سرپرست تور

یک تور لیدر هر اندازه توان انجام کارهای زیادتری را داشته باشد، ارجمندتر خواهد بود. تور لیدر می بایست همواره آمادگی رویارویی با موارد اضطراری را داشته باشد. وظایف او مثل سرکرده پیشاهنگان، فرمانده سربازان یا مدیر اداره است. بسته به توانمندی و کار آزمودگی، یک سرپرست گروه قادر هست بخشی و یا همه وظایف راهنمای محلی را خود عهده دار شود. اگر او با محل آشنا باشد قادر هست برای توضیح دادن دیدنی ها با راهنمای محلی همکاری نماید. داد و ستد، نقطه نظرها، قصه ها، لطیفه ها و ترانه ها آمیزه ای خوشایند را پدید می آورد. پیش از عهده دار شدن سرپرستی تور، راهنما می بایست برای تبلیغ تور و مسافرگیری تلاش نماید.

 

ویژگی های راهنمای تور

بر اساسی قانون طبیعت، همه مردم برابر و یکسان آفریده نشده اند. بعضی تیز هوش تر از دیگرانند، گروهی از تندرستی زیادتری بهره مندند و کسانی نیز از موهبت داشتن پیشینه و پس زمینه های کاری گوناگون برخوردارند. آنچه شما از یک راهنما انتظار دارید آمیزه ای هرچه زیادتر از توانمندی ها و برجستگی ها و کمترین ضعف ها وناتوانی ها است.

 

۱ ) توانایی جذب مسافران: راهنمای حرفه ای یا همراه تور شاید چندان کاری با گرفتن مسافر برای تور ندارد. راهنمایان گاهگاهی هم قادر هستند مسافران را در پی خود بکشانند. یک شرکت برگزار کننده تور یا یک دفتر مسافرتی بر روی نام و اعتبارات چنین کسی حساب باز می نماید. اخلاق خوب، خوش  و بش با مسافران، ایجاد روحیه در آنان و کارهای دیگر قادر هست در جذب مسافر تاثیرگذار باشد.

 

۲ ) شناخت منطقه: بدیهی است هر کس برای نخستین بار جایی را ببیند، با آن آشنایی ندارد اما برای کسی که از پیش به آنجا رهسپار شده باشد، این یک برتری بی چون و چراست. یک راهنما با داشتن شناخت از منطقه قادر هست با تسلط زیادتر و بهتری، در خصوص جاذبه ها، امکانات محل، شمار روزهای سفر سخن بگوید و اظهارنظر نماید و مشکلات احتمالی را از پیش در یابد.

 

۳ ) دانستن زبان محلی: داشتن یک چنین توانایی (به ویژه برای تورهای خروجی) از نیازهای حرفه ای است. اما زیادتر راهنمایان گهگاهی نیازی به دادن توضیحات ندارند و به این علت در جاهای دیدنی سرانجام به اینجا می رسند که کار را کاملا به دست راهنمای محلی بسپارند.

 

۴ ) تحصیلات و هوشمندی: این دو ویژگی توامان با یکدیگرند اما همیشه چنین نیست. بعضی از دانش آموختگان قادر هستند الگو و نمونه هوشمندی باشند و بسیاری از مردمان هوشمند شاید آموزش های رسمی بالاتر از دبیرستان را ندیده باشند، پس شما کسی را به عنوان راهنما می خواهید که تیزهوش باشد و در زمانی کوتاه بتواند دانستنی ها را فرا گرفته و به یاد بسپارد و سخنور خوبی باشد. خوبترین همراهان تور کسانی هستند که تنها کمی باهوش تر از کسانی باشند که در خدمتشان هستند.

 

۵ ) کارآزمودگی و سن: باز هم این دو عامل در هم تنیده و توامان با یکدیگرند، اما گاهی چنین نیست، بعضی از بزرگسالان گوئی از تجربه ها درس نگرفته اند و بعضی از جوان ترها گوئی پخته و بالغ آفریده شده اند. همه چیز به سن و سال بستگی ندارد، اما چندین تار موی خاکستری قادر هست به جلب توجه و احترام کمک نماید. با این همه خوبتر است جوان کار آمد داشته باشید تا کهنه کاری که کارایی ندارد. با اینکه داشتن تجربه مستقیم از سفر خیلی مفید است اما تجربه های مدیریتی در دیگر زمینه ها نیز قادر هست در این زمینه کارساز باشد.

 

۶ ) مهارت در کمک های نخستین: راهنمای تور در پذیرفتن مسولیت های پزشکی می بایست خیلی هوشیار باشد. مهارت هایی همچون تنفس مصنوعی، نجات غریق، کمک های نخستین پیشرفته کمک خیلی با ارزشی در رهبری تور است.

 

۷ ) پرداختن به جزئیات: مهارت های سازمانی بیشتر دست کم گرفته می شوند، به ویژه در زمینه رهبری تور که زیادتر بر فرهیختگی تاکید می گردد. با این همه، کسی را نیاز دارید که به آینده بیندیشد، پیش تر را بنگرد و برای آینده تصمیم بگیرد. کسی که تمهیدات لازم برای اجرای تور را از پیش فراهم سازد و هر روز آن را بازبینی نماید، کسی که بتواند ثبتی روشن، کامل و دقیق برای همه رویدادهای سفر فراهم آورد.

 

 

تور تابستان,تور تابستان 91,راهنمای تور

تور تابستان ۹۱

 

خصوصیات شخصی راهنمای تور

زیادتر مدیران برای انتخاب، گزینش و ارزیابی راهنمایان یا برگزارکنندگان تور به خصوصیات زیر توجه ویژه ای دارند:

 

۱ ) نیرومندی و مصمم بودن: یک راهنمای تور می بایست توانایی رهبری را داشته باشد. یعنی بتواند مدیریت نماید و تصمیم بگیرد. این کار به درد کسانی که دارای شخصیتی دودل، بی ثبات، ترسو و کمرو هستند نمی خورد.

 

۲ ) دید مثبت: راهنما می بایست آدمی خوشبین باشد یا دست کم اینگونه خود را نشان دهد. این خوشبینی می بایست قابل سرایت باشد. راهنمای منفی باف مایه دردسر و گرفتاری است، با این همه راهنمای تور نباید دچار خوش بینی بیش از اندازه باشد.

 

۳ ) زیرکی و خوش سرزبانی: یک همراه تور هم می بایست سیاستمدار باشد هم با مسافران گروه و هم با کارکنان، هتل ها، رستوران ها، شرکت های حمل ونقل و رانندگان، روشی سیاستمدارانه داشته باشد. وی نباید به شایعات توجه نماید، به اعتماد طرف های خود می بایست ارج بگذارد و به حساسیت های آنها توجه نماید.

 

۴ ) صداقت و وفاداری: فضیلتی که هر راهنمای تور می بایست داشته باشد صداقت و پای بندی به اصول، هم در برابر مسافران و هم سازمانی که برای آن کار می نماید است. در این کار همه چیز می بایست آشکار باشد و هیچگونه پنهان کاری و حساب سازی نباید وجود داشته باشد. راهنما نباید دست به کارهایی بزند که به سازمان و کارفرمای او ضربه و لطمه وارد شود. در زمان های حساس و بحرانی می بایست برخورد وی با مسافران و کارفرما یکسان باشد و از هیچ یک از آنان در برابر دیگری جانبداری نکند.

 

۵ ) اعتمادبه نفس و قاطعیت:یک راهنما خوبتر است دارای اعتمادبه نفس و غرور بوده و کمی هم منیت داشته باشد. هنگامی که کارمند هتل تاکید می نماید که اتاق یک تخته نداریم، راهنما می بایست سازش ناپذیر بوده و نباید کوتاه بیاید، در جواب وی می بایست بگوید: «بگو رئیست بیاید.» این به معنای دادزدن، ناسزاگفتن یا رفتارخشن نیست. این کار نمایش نیروهای درونی، سرسختی و سازش ناپذیری است و به معنای این است که راهنما برروی حقوق مسافرانش پافشاری می نماید.

 

۶ ) آرامش در رفتار: حتی در موقع نگرانی نیز می بایست لبخند اطمینان بخش بر لب داشت. خوبترین راهنمایان هیچگاه حتی در درون خود نباید ترسان باشند. آنها می بایست در بحران ها خونسرد بوده و در برابر موارد اظطراری به زودی عکس العمل بایسته نشان دهند. هنگامی که در تهدید مخاطرات بزرگ هستند می بایست توان آن را داشته باشند که به درستی و روشنی بیندیشند و در اینگونه رویدادها می بایست بدون ترس با سینه سپر به میان معرکه بروند و با مشکلات روبرو شوند این کار به گروه آرامش خوهد داد.

 

۷ ) شخصیت گرم و پرشور: ویژگی های پیش گفته به موقع کاربرد کم و بیش ارتشی مابانه به نظر می رسند. در هر راهنمای تور می بایست کمی هم رفتار افسر فرمانده وجود داشته باشد. با این تفاوت که مسافران، یک گروه آزاد و خوشگذران هستند و نه یک دسته سرباز. راهنمای تور هنگامی که رهبری خود را اعمال می نماید می بایست گشاده رو باشد و نشان دهد که آماده لبخند زدن است و رفتاری پرشور و دوستانه داشته باشد.

 

۸ ) آراستگی و پیراستگی: مسافران تور قادر هستند با سر و وضعی نامرتب یا آشفته دیده شوند اما سرپرست گروه همواره می بایست دارای ظاهری آراسته باشد. این آراستگی و شادابی بر اعتبار و اقتدار او می افزاید و سرمشقی برای دیگران خواهد بود. یک همراه گروه شلخته برای خودش، کارفرما، ارزش و موفقیت تور، اثر بد و ناخوشایندی خواهد داشت.

 

۹ ) تندرستی: این بدین معنا نیست که سرپرست تور از آغاز روز ورزش های سنگین بکند. اما می بایست تندرست باشد، از ناتوانی بدنی در رنج نباشد و از بنیه خوب برخوردار باشد. حتی هنگامی که احساس بیماری می نماید می بایست به گونه ای رفتار نماید که گویای سرزندگی و توانمندی باشد و به موقع بیماری ها نباید بگذارد که بیماری براو چیره شود.

 

۱۰ ) حساسیت: گذشته از برنامه ریزی برای مسیرها و ردیابی یا موارد اضطراری، راهنما همواره می بایست حالات مسافران را زیر نظر داشته و عکس العمل های شخصیتی آنها را پیش بینی نماید و تفکر آنها را بخواند و به شکایات آنها توجه نماید. خستگی آنها را ارزیابی نماید و اسباب آسایش و آرامش مسافران تنها و دلواپس را فراهم نماید. راهنما می بایست کمی هم روانشناس باشد و نسبت به مسافران و حالت های آنان خیلی هوشیار باشد.

 

۱۱ ) انعطاف پذیری و نرمش: بعضی از مردم هنگامی که روال عادی کارها در خطر به هم خوردن قرار می گیرد دستپاچه و سراسیمه می شوند این کار زیادتر برای برنامه ریزان خشک ونرمش ناپذیر روی می دهد که خواهان آنند که همه چیز مرتب و بی کم و کاست باشد. اصل قدیمی مورفی دقیقا برای تور هم مصداق دارد (اگر قرار است چیزی خراب بشود خراب خواهد شد). برنامه ریزی احتمال پدید آمدن دردسرهای بزرگ را کم شدن می دهد اما پاره ای تغییرات گریزناپذیر هستند. در سفر چیزهایی همچون خرابی وسایل حمل و نقل، آشفتگی وسایل ارتباطات و پیام رسانی، مسافران ناسازگار و درد سر آفرین یا بیماری ها، بلایای طبیعی، تاخیر وسایل ترابری و… وجود دارد. پس راهنمای تور می بایست به شتاب و با حضور ذهن چاره سازی نماید. می بایست توان آن را داشته باشد تا هرگاه شرایط وادار می نماید، برنامه را تغییر دهد.

 

۱۲ ) فداکاری: چونان دیگر اصول رهبری یک همراه تور می بایست همواره آماده باشد تا برای رفاه گروه از آسایش خود چشم پوشی نماید. یک لیدر می بایست بعد از همه بخورد، بنوشد و بیاساید.

 

۱۳ ) آینده نگری: همچنان که نرمش پذیری فضیلتی بایسته است یک همراه تور کاردان می بایست همه چیزهای نادرست و سختی ساز را از پیش دریابد و بکوشد از روی دادن آنها پیشگیری نماید. این به معنای گفتگوهای گسترده با راننده اتوبوس و کارکنان کشتی، گفتگوهای تلفنی پیش از آغاز تور، بررسی امکانات پیش از به دست گرفتن رهبری گروه است.

 

۱۴ ) توانمندی برای پدیدآوردن دوستی های استوار: یک راهنمای تور کارآزموده این توانایی را دارد که مسافران را به هم نزدیک نماید. در پایان یک تور خوب، زیادتر مسافران گروه دوست ندارند از هم جدا شوند و بعد از آن نیز با هم خیلی در تماس خواهند بود. زیادتر آنها در تورهای بعدی باهم سفر خواهند نمود.

 

منبع:ebtekarnews.com

[ad_2]

منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها