[ad_1]
تورهای «دقیقه ۹۰» یا «لحظه آخری» پدیدهای است كه در چند سال اخیر بروز كرده است و چون زیر قیمت به فروش میرسد، جذابیت بسیاری برای مردم دارد؛ اما این تورها چقدر قابل اعتماد هستند و خدمات در آنها چطور می بایست باشد؟
خبررسانی در خصوصی این تورها معمولا از راه پیامك یا تبلیغات اینترنتی است. برای سفر با این تورها می بایست در حالت آمادهباش بود و بهمحض دیدن تبلیغ، بلافاصله تصمیم گرفت و چمدان را بست و عازم فرودگاه شد.
این پدیده را زیادتر در مسیرهای خارجی، بویژه كشورهایی كه برای سفر به آنها به گرفتن روادید نیاز نیست یا شهرهایی مثل مشهد و كیش كه متقاضی بسیاری دارند، میتوان دید، عمدهی علتاش هم پر نشدن صندلیهای هواپیماست كه آژانس برای جبران ضرر مالی، صندلی را زیر قیمت میفروشد و به این ترتیب، قیمت تور شكسته میشود؛ اما گاهی هم این جریان، حربه دست عدهای میشود كه از آن برای جذب مشتری به آژانس استفاده میكنند و بعد هم تور را به همان قیمت واقعی میفروشند.
گاه پیش میآید كه بعضی آژانسها از این فرصت استفاده میكنند و با اعلام قیمت ساختگی برای تورها، مردم را به دفاتر خود میكشانند و بعد هم با تشریح جزییات خدمات تور و اعلام قیمتهای جداگانه برای هریك از خدمات، رقم دیگری را مشخص میكنند كه در زیادتر مواقع نیز مشتری جذب میشود؛ اما می بایست توجه داشت هر آنچه در آژانس وعده داده میشود، در قرارداد هم ذكر شود تا دردسری پیش نیاید.
قصه تورهای دقیقهی ۹۰ از این قرار است كه آژانسها، هواپیما و هتل را از قبل رزرو میكنند و هزینهاش را هم میپردازند، از اینجای كار دیگر شركت هواپیمایی و هتل كاری ندارد كه آژانس این خدمات و تورش را به چه قیمتی میفروشد. گاهی پیش میآید كه این آژانس نمیتواند برای تمام این ظرفیت مشتری جذب كند، برای همین، این پول از جیبش میرود و برای اینكه جلوی ضرر را بگیرد، تورش را در آخرین لحظه، زیر قیمت میفروشد تا دست كم بخشی از ضرر مالی را جبران كند.
گاه پیش میآید كه بعضی آژانسها از این فرصت استفاده میكنند و با اعلام قیمت ساختگی برای تورها، مردم را به دفاتر خود میكشانند و بعد هم با تشریح جزییات خدمات تور و اعلام قیمتهای جداگانه برای هریك از خدمات، رقم دیگری را مشخص میكنند كه در زیادتر مواقع نیز مشتری جذب میشود
گاهی در فرودگاههای خارجی هم افرادی دیده میشوند كه بلیت بعضی پروازها را تا یكپنجم زیر قیمت میفروشند. ما هم در راه كیش با این مسأله مواجهیم؛ افرادی كه بلیت ۳۴۲هزار تومانی رفت و برگشت كیش را به قیمت ۴۰هزار تومان میفروشند.
اما چقدر میتوان به این تورها اطمینان كرد؟ آن هم در شرایطی كه بسیاری از آژانسدارها، بویژه قدیمیهای این صنف كه هنوز به روشهای سنتی فروش و جذب مشتری پایبندند، دست و دلشان برای معرفی كردن مردم به این تورها میلرزد. گلدوست در جواب به این سوال بیان کرد: بالاخره این پدیده وجود دارد. بعضی از آژانسها مجبورند برای جبران ضرر مالی، این كار را انجام دهند؛ ولی یك توصیه به مردم میشود، اینكه حتما با آژانس فروشنده این تورها، قرارداد ببندند تا اگر خدماتشان نسبت به قرارداد جابهجا شد یا كاهش یافت، بتوان شكایت از آن را پیگیری كرد.
خیلی وقتها اتفاق میافتد كه مردم تحت تأثیر این تبلیغها قرار میگیرند، تا فرودگاه میروند، پول هم به نمایندهی آژانس میدهند؛ اما حتی یك رسید هم دریافت نمیكنند، بعد هم كه در كشور یا مقصد دیگری با مشكل مواجه یا رها میشوند، راه خلاصی ندارند.
در تورهای دقیقه ۹۰، مشتری می بایست همان خدماتی را بگیرد كه در قرارداد نوشته شده است و مشتریهای قبلی با قیمت واقعی، همان تور را خریدهاند. علت ندارد هنگامی آژانس، تورها را زیر قیمت میفروشد از خدماتش بزند.
منبع:isna.ir
[ad_2]
منبع : بیتوته
آخرین دیدگاهها