موزه مردم شناسی خلیج فارس

[ad_1]

از دوران کهن سنگی تا امروز استان هرمزگان زنده بوده است. استانی که حوادث تاریخی و فرهنگی بسیاری را به خود دیده و حالا یکی از دیدنی ترین نقاط گردشگری ایران به حساب می آید.

اگر می خواهید بخشی از تاریخ ملموس این استان را ببینید، موزه مردم شناسی خلیج فارس به همه سوالات شما جواب می دهد. موزه ای که یکی از بزرگترین موزه‌های مردم شناسی در جنوب ایران به حساب می آید و در شهر بندرعباس قرار گرفته است.

ساختمان موزه خلیج فارس نمونه‌ای ارزشمند از معماری جنوب ایران است. دیوارهای پشت‌بند، در و پنجره‌های چوبی و بادگیر (نورگیر مرکزی) از عناصر با ارزش معماری سنتی منطقه‌است.

 

  موزه مردم شناسی خلیج فارس,موزه مردم شناسی

 

این موزه که در محوطه تاریخی برکه‌های باران ساخته شده، اسفند ماه ۱۳۸۶ افتتاح شد. طبقه همکف موزه محل کتابخانه و نمایشگاه‌است. طبقه دوم به بخش مردم شناسی تعلق دارد که شامل بخش بازار سنتی، آزادسازی قلعه هرمز، صید و صیادی است و طبقه سوم شامل بخش‌های باستان شناسی است که به غنای فرهنگی، تاریخی استان هرمزگان پرداخته شده‌است. شاید از روی اسم این موزه فکر نمایید ، فضای سنگینی بر آن حاکم است ولی یکی از زیباترین و اثر گذار ترین موزه ها است و از موزه های مناسب کودکان و  بزرگسالان به حساب می آید.

 در بطن زندگی
بخش مردم شناسی موزه بزرگ خلیج فارس به بخش‌های بازار سنتی، آزادسازی جزیره هرمز از دست پرتغالی‌ها و صید و صیادی تقسیم شده‌است. در بخش بازار سنتی که نخستین بخش در این بخش از موزه به حساب می آید، موقعیت بازار و داد و ستد در هرمزگان به نمایش گذاشته‌است.

بخش صید و صیادی هم یکی دیگر از بخش های دیدنی موزه است که به شیوه های صیادی در استان هرمزگان اشاره دارد. در این استان صید و صیادی آن قدر وسیع است مجموعه مشاغل دیگری چون قایق سازی، لنج سازی، تور بافی، گرگور بافی را در پی دارد که به طور مستقیم با ماهیگیران در ارتباط هستند. صید با تور، قلاب، گرگور و مشتاو… از انواع مختلف شیوه‌های صیادی در هرمزگان است که از گذشته تا این زمان ادامه دارد.

در بخش صید و صیادی نیز به مثل دیگر بخش‌های موزه مردم شناسی با ورود به آن سنسورهای صدا فعال شده و صدای موج دریا و مرغان دریایی به گوش می‌رسد. در این بخش چهار مجسمه با یک قایق و یک لنج روی دریا به معرض نمایش گذاشته شده‌است.

برروی عرشه لنج ملوانی (جاشو) را می‌توان دید که در حال کشیدن طناب لنگر است و ناخدا نیز به صورت ایستاده با محاسنی سفید که با نصب دستگاه و پردازش باد به آن سمت محاسنش تکان می‌خورد در انتهای لنج قرار دارد. در کنار لنج یک قایق همراه با مرد ماهیگیر قرار داد که تور برای صید ماهی در دریا انداخته‌است. در نزدیکی او شخصی یک صیاد مروارید از قعر دریا بیرون آمده و صدفی که در آن مروارید وجود دارد به دست دارد.
 
بخش باستان شناسی
هرمزگان یکی از استان های تاریخی ایران است که قدمت آن به دوره کهن سنگی می رسد. در بخش باستان شناسی موزه خلیج فارس قادر هستید اشیای باستانی به دست آمده از این استان را ببینید. در بخش پیش از تاریخ، اشیایی از جنس سفال، سنگ، فلزاتی چون مس، برنز و آهن وجود دارد. ظروف سفالی، ظروف سنگی از جنس سنگ صابون و مرمر، مجسمه، ابزار و تیغه‌های سنگی و سفالی که تیغه‌های سفالی برای نخستین بار در دی ماه ۸۶ در لایه نگاری تم مارون رودان کشف شده که تاحالا در ایران و جهان نمونه مشابه آن گزارش نشده‌است، سر پیکان و سر نیزه‌های جنس برنز و نیز شماری از برنزهای لرستان نیز در میان آنها به چشم می‌خورد.

این اشیا مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد تا هزاره اول پیش از میلاد (۵ هزار سال تا ۳ هزار سال قبل) است.

 

 موزه مردم شناسی خلیج فارس,موزه مردم شناسی

 

بخش دوره تاریخی
دوره تاریخی حد فاصل دوره هخامنشی تا پایان دوره ساسانی (سده ۷ قبل از میلاد تا سده ۷ میلادی) منطقه هرمزگان به عنوان یکی از پایگاه‌های مهم بازرگانی – اقتصادی و سیاسی – نظامی ایران مدنظر قرار می‌گیرد.

مدارک به دست آمده از بررسی‌های مناطق رودان، میناب، حاجی آباد مبین آن است که در طول دوره اشکانیان (۲۵۰ قبل از میلاد تا ۲۲۴ میلادی) حوزه فرهنگی هرمزگان یکی از مهم ترین مناطق استراتژیکی – اقتصادی و فرهنگی امپراطوری اشکانی (پارت) و ساسانی به شمارمی آمده‌است.

در بخش دوره تاریخی اشیای سفالی، سنگی، فلزی به معرض نمایش گذاشته شده‌است که شامل ظروف سفالی، ریتون سفالی، زیور آلات از جنس سنگ‌های قیمتی، سر پیکان برنزی می‌شود که عموماً مربوط به دوره اشکانی و ساسانی است و از مناطق بشاگرد، میناب، رودان و حاجی آباد به دست آمده‌است.

 

 موزه مردم شناسی خلیج فارس,موزه مردم شناسی

 بخش دوره اسلامی
با اتکا به مدارک باستان شناختی و اسناد تاریخی و سفرنامه‌های جهانگردان مسلمان و اروپایی یکی از مهم ترین مراکز تجاری ایران در حد فاصل دوره سلجوقی تا صفوی هرمز کهنه بوده‌است این مرکز اقتصادی از راه بازرگانی دریایی از یک سو با اروپا و از سوی دیگر با کشورهای عربی جنوب و جنوب غربی خلیج فارس و جنوب شرق آسیا و چین سطح وسیعی از مبادلات بازرگانی و به تبع آن ارتباطات فرهنگی بر قرار می نموده‌است.

هرمز کهنه بخشی از میناب امروزی بود که با حمله سپاهان مغول رونق و شکوفایی خود را از دست داد و هرمز جدید یا جزیره هرمز فعلی جایگزین آن شد.

در بخش دوره اسلامی اشیای سفالی، فلزی، چینی، سلادون و چوبی شامل ظروف سفالی چینی سلادون و آبی و سفید خنجرهایی از جنس نقره، جعبه‌های آرایشگری، عطردان به معرض نمایش گذاشته‌اند که مربوط به دوره‌های مختلف اسلامی از سده‌های اولیه تا قاجاریه‌است.

 موزه مردم شناسی خلیج فارس,موزه مردم شناسی

 بخش سکه
در این بخش سکه‌هایی از جنس نقره، نیکل، برنز، مس مربوط به دوره‌های سلوکی (جانشین اسکندر در ایران) اشکانیان، ساسانیان، اموی، ایلخانی، تیموری، آق قویونلو، صفوی، قاجاری و پهلوی به معرض نمایش گذاشته‌اند. سکه‌ها از قدیمی ترین آنها تا اواسط قاجاریه ضربی بوده و از اواسط قاجاریه به بعد ماشینی است و محدوده زمانی ۲ هزار و ۳۰۰ سال قبل تا ۵۰ سال قبل را شامل می‌شود.

 بخش آزادسازی هرمز
اما شاید دیدنی ترین بخش موزه، بخش آزادسازی هرمز باشد. در سال ۱۵۰۷ میلادی نظامیان پرتغالی به فرماندهی آلفونسو آلبو کرک جزیره هرمز را تصرف نموده و در دماغه شمالی آن در محل یک دژ قدیمی اقدام به ساخت قلعه و تاسیسات نظامی و دفاعی نمود که مراحل ساخت آن ۳۰ سال به طول انجامید و آلبو کرک و اخلاف او به دلایل استراتژیکی و اقتصادی، تسلط بر تنگه هرمز را دنبال نموده به این راه هم به راه بازرگانی دریایی خلیج فارس – دریای مکران (عمان) تا هند و چین کنترل داشته باشد و هم از راه ترانزیت دریایی در واقع گرفتن باج و خراج از کشتی‌های تجاری به اهداف اقتصادی خود دست یابند.

 

  موزه مردم شناسی خلیج فارس,موزه مردم شناسی

 

با تثبیت حکومت صفوی و قدرت گیری آن در زمان شاه عباس بزرگ (دوم) در سال ۱۶۲۲ میلادی به فرماندهی امام قلی خان با اجاره شماری کشتی از انگلیسی‌ها به جزیره هرمز یورش برده و بعد از ۱۱۵ سال این بخش از خاک کشور که جایگاه استراتژیکی خیلی مهمی برخوردار بود را آزاد نمودند.

با ورود به این بخش سنسورهای صدا فعال شده و صدای برخورد شمشیر، تفنگ سرپر، توپ و غرش جنگجویان به گوش می‌رسد. که این صحنه نبرد در قلعه هرمز را به نمایش گذاشته و ۵ مجسمه در حال جنگ را می‌توان دید که این مجسمه‌ها شامل امام قلی خان، یک سرباز و ۳ سرباز پرتغالی بوده که فرمانده آنها به دست امام قلی خان بر زمین افتاده و در حال جان دادن است.

 منبع های:

hamshahrionline.ir

tebyan.net

[ad_2]

منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها