لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

معرفی عمارت فاضلی ساری + عکس ها


عمارت فاضلی ساری

عمارت فاضلی

 

آشنایی با عمارت فاضلی ساری

معرفی عمارت فاضلی ساری، در این نوشته از بیتوته، یک نمونه بارز از معماری قدیمی و تاریخی ایرانی است که به علت زیبایی طراحی و تاریخ اجرای آن، جایگاه ویژه‌ای دارد.

با اینکه خانه های تاریخی را میتوان در شهرهای مختلف کشور دید و به نظر می رسد همه خانه های مربوط به یک دوره دارای ظاهر یکنواختی هستند ولی در واقع بسته به شهر و اقلیمی که یک خانه تاریخی در آن قرار دارد، میتوان شاهد ویژگی های معماری متفاوتی در هر یک از آن ها بود. در شهر ساری نیز عمارت رویایی فاضلی یا خانه فاضلی ها جزو ۳ جاذبه تاریخی معروف شهر به حساب می آید که فاصله کمی با هم دارند و میتوان در طول یک روز از همه آن ها بازدید نمود.

 

تاریخچه عمارت فاضلی

خانه فاضلی ها شامل دو عمارت زیباست، یکی در دوره قاجار و دیگری در دوره پهلوی اول ساخته شده است. نام آن به عنوان “عمارت فاضلی” اشاره به خاندان فاضلی، ساکنان اصلی این بنا دارد. اطلاعاتی در خصوص معمار این عمارت ثبت نشده است، اما معلوم است که مالک این ملک یک معلم بوده است. در زمانی که ساختمان در موقعیت تخریب قرار داشت، فرآیند بازسازی و مرمت آن آغاز شد و بعد از دو سال، در سال ۱۳۹۱، این خانه بدون هیچ استفاده خاصی، برای عموم بازگشایی شد.

 

آشنایی با عمارت فاضلی ساری

عمارت فاضلی ساری

 

دیدنی های عمارت فاضلی

با ورود به خانه فاضلی ها، شما عشق معماری آن می‌شوید؛ شیشه‌های رنگی در بالای درها به عنوان زمینه‌ای شگفت‌انگیز برای ثبت عکس‌های یادگاری عمل می‌کنند و هنر معماری اینجا هوش را از سر اهل ذوق می‌برد. این عمارت شامل ۳ طبقه و ۳ حیاط است. احتمالاً بیشترین زمان بازدید در حیاط عمارت فاضلی ها سپری می‌شود، زیرا جدا شدن از نمای خیره کننده ساختمان پهلوی آن آسان نیست.

 

نمای این ساختمان دارای یک پنجره سراسری است که به صورت ویژه طراحی شده است. به طور کلی، نمای بندکشی شده و نقوش و نگارهای اسلامی در این عمارت هنر معماری ایرانی را به خوبی به عکس می‌کشند.

 

معرفی عمارت فاضلی ساری

دیدنی های عمارت فاضلی

 

حضور حوض چندضلعی، باغچه‌های کوچک، طاق‌های آجری دیوارها و تزیینات آن‌ها، احساس و حس زمان‌های گذشته را به یاد می‌آورد. اگر چند دقیقه را روی نیمکت‌های حیاط بنشینید، می‌توانید به گذشته سفر نموده و در هوای آن زمان فرو روید. بخش شرقی این بنا مربوط به دوره قاجار است و در جهات شرقی و غربی نیز بخشی از ساختمان دوره پهلوی وجود دارد.

 

بنا اصلی این ساختمان به شکل سه‌شاخه بوده و هر طبقه دارای یک شاهنشین است که به وسیله پلکان به طبقه همکف متصل می‌شود. جالب است بدانید که سقف این خانه در موقع مرمت با استفاده از سفال پوشش داده شده تا اصالت عمارت حفظ شود.

 

بازدید از اتاق‌های مسکونی، آشپزخانه، حمام، حیاط‌ها و شاهنشین‌های این ساختمان شما را با زیبایی‌های بصری آن آشنامی‌نماید. البته در زیادتر موارد، شاهنشین‌های خانه‌های تاریخی قسمتی زیبا و جذاب از ساختمان هستند.

 

تاریخچه عمارت فاضلی

معرفی عمارت فاضلی ساری

 

دلیل پیشنهاد بازدید از عمارت فاضلی ساری :

– خانه فاضلی ها از حیث تاریخی، هنری و فرهنگی ارزش بسیاری دارد.

– ویژگی های معماری این بنا به خصوص شیوه تزیینات آجری آن منحصر به فرد هستند.

– هر دو سبک معماری پهلوی و قاجار را میتوان در این بنا نظاره گر بود.

– عمارت فاضلی در فهرست اثرهای ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

فصل مناسب برای بازدید از عمارت فاضلی ساری چه زمانی است؟

از آن جا که خوبترین زمان برای خرید بلیط هواپیما ساری اوایل بهار و پاییز است، قادر هستید بازدید از عمارت فاضلی ها را به ماه های بهاری و پاییزی موکول نمایید.

 

دیدنی های عمارت فاضلی

فصل مناسب برای بازدید از عمارت فاضلی ساری

 

چطور به عمارت فاضلی ساری برویم؟

عمارت فاضلی ها در یکی از معروف ترین منطقه های شهر قرار گرفته است؛ منطقه تاریخی آب انبار نو جایی است که دیگر جاذبه های تاریخی شهر را در دل خود جای داده و از آنجایی که نزدیک به میدان ساعت است دسترسی به آن خیلی راحت خواهد بود.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها