[ad_1]
خیلیها انتظار دارند هنگامی به یک جزیره سفر میکنند، به دیدن محلهایی بروند که با آب سروکار دارد. بر این اساس کمی عجیب است اگر خاک، کوه و پرتگاههای مرتفع، ترغیبکنندهی شما برای سفر به جزیره باشند.
کوههای رنگارنگ، صخرههای شکلگرفته در طولها میلیونها سال فرسایش زمین، سنگهای باشکوه نمکی و زیباتر از همه، خاک سرخ؛ اینها جاذبههای تماشایی جزیرهی هرمزند.
خیلی مرسوم نیست که گردشگران در سفر به جنوب کشور، جزیرهی هرمز را مقصد خود قرار دهند و این منطقه تا چند سال پیش، مورد بیتوجهی کامل قرار گرفته بود؛ اما با تلاش گروههای حامی طبیعت، هنرمندان محیطی و البته همت خود مردم جزیره، حالا تورهایی برای دیدن این جزیره برگزار میشوند و سفرنامههایی هم در خصوصی هرمز نوشته شدهاند.
کیش، گردشگر پذیرترین جزیرهی ایران است؛ اما کیش از دید طبیعتدوستان اصلا قابل مقایسه با هرمز نیست. هرچند کیش از دید آمار مراکز اقامتی و همچنین داشتن امکانات رفاهی، فاصلهی چشمگیری با هرمز دارد، اما اگر بهدنبال گشتن در پاساژهای لوکس و خرید کردن از برندهای معروف نیستید، در هرمز میتوانید لذت خود را از دیدن مناظر بکر طبیعی به حد اعلا برسانید.
الهه نمک
هرمز را زیادتر با «خاک سرخ» آن میشناسند، اما در کنار این خاک دلربا، رنگی که در هر گوشه بهچشم میآید، سفید است؛ سفیدی نمک.
اگر دست خود را در آبهای جمعشده در جایجای جزیره یا آبهای جاری فرو نمایید، به شتاب یک لایه نمک روی پوستتان مینشیند که نشاندهندهی میزان اشباع آب با نمک است. در واقع، این نگین زمینشناسی خلیج فارس روی یک گنبد نمکی استقرار یافته و سنگ نمک متبلورشده در این منطقه بهوفور یافت میشود. در بخش جنوبی جزیره نیز بلورهای عظیم نمک وجود دارد.
از جمله جاذبههای دیدنی جزیرهی هرمز، پستی و بلندیهای شکلگرفته براثر فرسایش است که سطوحی دیدنی را در مقیاسهای مختلف شامل میشوند. «الههی نمک» یکی از همین دیدنیهاست و شامل کوهی نمکی با رنگهای متنوع و سطحی است که به زیبایی تراش خورده. از زیر این کوه نمکی، آب در بستری نارنجیرنگ جریان دارد و صدای آن در فضای خالی از هر نوع آلودگی صوتی، خیلی دلنشین است.
به گفتهی «شهاب دریاپیما» – راهنمای محلی – چند سالی است که گردشگران به دیدن «الههی نمک» میآیند و این منطقه پیش از این، برای مسافران چندان شناختهشده نبود. حالا مدتی است که راهنماها گردشگران را با موتور سهچرخ یا ماشین تا نزدیکی آن میآورند و مسافران پس از چند دقیقه پیادهروی در میان تودههای رنگارنگ خاک و نمک، به این کوه نمکی میرسند.
دره مجسمهها
با چندصد متر پیادهروی به سمت ساحل، در راهی که ماسههای نقرهیی در آن جلب توجه مینماید، میتوان سنگهایی به اشکال مختلف را دید که هریک با قدرت تخیل بینندگان به حیوانی تشبیه میشوند؛ یکی سر گوسفند، دیگری مرغ و خروس و تا دلتان بخواهد سنگهایی شبیه اژدها در حالتهای مختلف.
شکل سنگها نشان میدهد، در طول هزاران سال که جزیرهی هرمز بهتدریج از آب بیرون آمده، روند فرسایش روی آنها نقشونگار زده است. براساس تحقیقهای انجامشده، عمر زمینشناسی جزیرهی هرمز به ۶۰۰میلیون سال قبل و عمر بیرون آمدن آن از آب به حدود ۵۰هزار سال پیش میرسد.
در پایان مسیری که از میان سنگهای بزرگ و زیبا میگذرد، با تحمل کمی سختی، به پرتگاه خیلی عمیقی میرسید که آنجا میتوانید در سکوت مطلق، ساحلی رویایی را به تماشا بنشینید. این منطقه که هنوز مثل بسیاری از مناطق گردشگری با مشکل هجوم انبوه گردشگران مواجه نشده، دستنخوردگی و پاکیزگی خود را تاحد بسیاری حفظ نموده است.
قلعه پرتغالیها
یکی از اثرهای تاریخی باقیمانده در جزیرهی هرمز، قلعهای ساختهشده توسط پرتغالی در زمان اشغال مناطق جنوبی ایران است. این قلعه بهمراتب سالمتر و بزرگتر از قلعه پرتغالی های قشم است، هرچند به اندازهی آن قلعه، بازدیدکننده ندارد.
قلعهی پرتغالیهای هرمز پس کشتار وحشیانهای که پرتغالیها در سال ۹۱۳ در این منطقه داشتند، ساخته شد. هرمز بعد از شورشهای مردمی، سرانجام در سال ۱۰۳۱ توسط امامقلیخان که یکی از امرای شاهعباس صفوی بود، آزاد شد.
موقعیت کنونی این قلعه نسبتا مناسب است و بخشهای مختلف آن مثل زندان و سیاهچالهای آن، کلیسا، سربازخانه، آبانبار و … برای بازدید عمومی آماده شدهاند و مثلا سیاهچالهای زندان قلعه بهشکلی با نورپردازی و قرار دادن اسکلتهایی مصنوعی به بازدیدکننده معرفی میشود که رعب و وحشت هزاران نفری که در آنجا زندانی بودهاند و تا زمان مرگ نیز همانجا نگه داشته میشدند، در عمق وجود هر کسی نفوذ مینماید.
در بخشهای مختلف این قلعه، دریچههایی روبه خلیج فارس تعبیه شده که بهعلت جایگاه استراتژیک جزیره و قلعه، دیدهبانی در آنها از جمله وظایف سربازهای پرتغالی بوده است. به علاوه، توپهای معروف پرتغالیها در گوشهای بهشکل نمادین چیده شدهاند.
همچنین در بخشی از قلعهی پرتغالیها، با استفاده از سنگهای مرجانی، آبانباری بنا شده که هنگامی آب باران از میان سنگها میگذشته، تاحدی تصفیه و بهعلت فضای آبانبار، خنک میشده است.
خاک سرخ
مهمترین جذابیت جزیرهی هرمز که در هر گوشهای که چشم بچرخانید، میتوانید از آن لذت ببرید، خاک دلربایش است. براساس مطالعات انجامشده، در هرمز حدود ۸۵ طیف رنگی را میتوان جدا کردن نمود؛ قرمز، زرد، آبی، سبز، قهوهیی، سفید، خاکستری، نقرهیی، نارنجی، صورتی، طلایی و … که شامل موادی مثل اکسید آهن، نمک، ترکیبات آتشفشانی هستند. مردم بومی از خاک سرخ بهعنوان ادویه نیز برای پختن یک نوع ماهی استفاده میکنند؛ اما مردم غیربومی آن را به کشورهای دیگر صادر میکنند!
سابقهی خارج کردن خاک سرخ از جزیرهی هرمز و انتقال آن به کشورهای دیگر، به دوران پیش از انقلاب اسلامی برمیگردد؛ زمانی که انگلیسیها و پرتغالیها که در این منطقه حاکم بودند، خاک هرمز را در کشتیها بار میزدند و به کشورهای خود و دیگر مناطق میبردند.
در خصوصی استخراج خاک سرخ از معدنی در هرمز، محمدمهدی خزعلی بهعنوان رییس هیئت مدیرهی کارخانه پودر خاک سرخ هرمز در سال ۱۳۹۰، گفته بود: ذخیرهی خاک سرخ جزیره هرمز همحالا بیش از ۲۰۰هزار تن برآورد شده که تا ۲۰ سال آینده قابل برداشت است.
او همان زمان توضیح داده بود: بر پایه توافق شرکت پودر خاک سرخ هرمز با شرکت پاکستانی و هندوستانی، ۲۵ تن پودر خاک سرخ و ۵۰ تن کلوخه خاک سرخ این کارخانه بهعنوان نمونه به این کشورها صادر شده است. این محموله ها برای مقایسه و رقابت با نمونههای خاک سرخ مصنوعی چین فرستاده میشود و در صورت پذیرفته شدن، ماهانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن پودر خاک سرخ هرمز به پاکستان و هند صادر می گردد. ارزش هر تن پودر خاک سرخ نیز براساس کیفیت و دانهبندی در بازار جهانی، ۴۰۰ تا ۸۰۰ دلار و در داخل کشور ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است.
البته پیش از آن، یعنی در سال ۱۳۸۷ دفتر آیتالله خزعلی، اطلاعات ارائهشده در رسانههای مختلف و روزنامهها را در خصوصی ارتباط ایشان با اموالی در منطقه معدن خاک سرخ را تکذیب نموده بود؛ اما همچنان مردم بومی این جزیره میگویند که معدن خاک سرخ هرمز و کارخانهی مربوط به آن به «آقازادهها» تعلق دارد.
خاک سرخ هرمز ارزش اقتصادی بسیاری دارد و از آن در رنگسازی، تولید شیشه و سرامیک، بتون و سیمانسازی و لوازم آرایشی استفاده میشود. این مادهی ارزشمند تنها سرمایهی طبیعی در اختیار ساکنان جزیرهی هرمز است، اما مردم این جزیره کمترین بهره را از آن میبرند. بعضی از آنها در بیان کردوگو با خبرنگار ایسنا، ضمن اعلام نارضایتیشان از فعالیت اشخاص غیربومی در کارخانهی خاک سرخ که سبب بیکار شدن مردم بومی شده، تأکید نمودند که با ادامهی این روند، تا چند سال دیگر، چیزی از ارزشمندترین سرمایهی جزیره باقی نخواهد ماند و مردم اینجا دست خالی میمثل.
در این موضوع، دوستداران محیط زیست نیز نسبت به برداشت بیرویه از خاک سرخ جزیره بارها هشدار دادهاند. چندماه پیش نیز مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان تأکید نمود، برداشتهایی که از خاکهای رنگی جزیره میشود، به تأمل و نظارت نیاز دارد.
امید است که مسوولان دقت نظر کافی به این مسأله داشته باشند تا خاک سرخ هرمز نه فقط تا ۲۰ سال دیگر، بلکه برای نسلهای آینده باقی بماند.
تنگه هرمز
در بخش جنوبی جزیرهی هرمز، پرتگاه قوسیشکلی قرار دارد که نزدیکترین نقطه به خشکی آنسوی خلیج فارس است. در بلندای این نقطه، بهعلت جلو آمدن زمین نسبت به دریا، ساحل دیده نمیشود و تا جایی که چشم توان دیدن دارد، آب است و چون زمینهای اطراف عقبتر هستند، در دو طرف نیز فقط آب دیده میشود.
تنگهی هرمز، یکی از مهمترین آبراههای دنیاست. براساس آمارها، دست کم ۸۸ درصد نفت عربستان، ۹۰ درصد نفت ایران، ۹۸ درصد نفت عراق، ۹۹ درصد نفت امارات و همچنین ۱۰۰ درصد نفت کشورهای کویت و قطر برای صادر شدن، از تنگهی هرمز عبور مینماید. بر مبنای همین آمار، در کل ۹۰ درصد صادرات نفت تولیدکنندگان منطقهی خلیج فارس توسط تانکرهای نفتی از این راه عبور مینماید.
در این نقطه از جزیرهی هرمز میتوان عظیمترین و باشکوهترین جاذبهی طبیعی جزیره را که همان خلیج فارس است در خوبترین قاب تماشا نمود. عظمتی که میلیونها مترمکعب آب پیش رو دارد، هر تازهواردی را شوکه مینماید.
روی سنگهای این نقطهی دیدنی، احمد نادعلیان – هنرمند محیطی – حکاکی نموده و نقش یک زن و مرد یا بهعبارت دیگر «آدم و حوا» را زده است.
خانه – موزه نادعلیان
موزه و نگارخانهی دائمی احمد نادعلیان در جزیرهی هرمز، محلی است که اثرهای این هنرمند محیطی شناختهشده در عرصههای بینالمللی در آنجا بهنمایش درآمدهاند. این مکان در محلهی قدیمی شهر هرمز و در نزدیکی قلعهی پرتغالیها قرار دارد.
پیش از تبدیل شدن این خانه به «هنرمندسرا» در نوروز ۱۳۸۸، افرادی که مواد مخدر و مشروبات الکلی استفاده مینمودند در آنجا جمع میشدند؛ اما حالا این موزه، محلی است که نادعلیان در آنجا به زنان جزیره آموزش میدهد تا با خاکهای رنگی نقاشی کنند. آنها پس طی کردن دورهی آموزشی، اثرهای خود را در جزیره به گردشگران میفروشند یا به تهران میآورند و با شرکت در نمایشگاههایی، اثرهای را به هنردوستان عرضه میکنند.
بعد از راهاندازی این موزه، بسیاری از مردم بومی علاقهمند شدهاند تا خانههای خود را به گردشگران اجاره دهند، بخصوص در شرایطی که هرمز مرکز اقامتی مناسبی برای گردشگران ندارد.
همچنین رستوران و استراحتگاه مناسبی برای گردشگران در این جزیره پیدا نمیشود و تنها راه برای چشیدن مزه دلپذیر غذاهای محلی، مراجعه به خانهی مردم بومی و آنهایی است که غذا را برای فروش میپزند، البته برای آنکه داغ خوردن غذاهای لذیذ جنوبی بر دلتان نماند، توصیه میشود، در ساعتهای معمول برای صرف ناهار و شام، بهسراغ غذا بروید، چون در هرمز رستورانی نیست که غذای خانگی داشته باشد و این نوع غذاها را مردم محلی میپزند و میفروشند.
دیدنیهای هرمز کم نیست
هرچند میتوان در طول یک روز، تمام قسمتهای این جزیره را دید، اما اگر قرار باشد از هرکدام از جاذبههای طبیعی آن کمال استفاده را ببرید، به روزها زمان نیاز دارید.
از جملهی دیگر مناطق دیدنی در جزیرهی هرمز به ساحل رنگینکمان، قدمگاه حضرت خضر، بقایای بنایی تاریخی به نام قصر «بیبیگل» و «بیبیصورت»، دشت آهوان و جنگلهای مانگرو میتوان اشاره نمود.
برای گردش در جزیرهی هرمز معمولا از موتور سهچرخ استفاده میشود که فضای کوچکی برای نشستن مسافران در پشت یک موتور تعبیه شده است. البته بعضی راهنماهای محلی با وانت گردشگران به دیدن این جزیرهی شگفتانگیز میبرند.
نادیا کریمی – راهنمای بومی – یکی از کسانی که همراه همسرش مدتی است به کار لیدری در هرمز میپردازد.
او که همیشه در همین جزیره ساکن بوده و فقط چند سفر به دیگر شهرها مثل مشهد داشته است، در خصوصی کارش به خبرنگار ایسنا توضیح داد: در خصوصی جاذبههای هرمز چند کتاب خواندم و دکتر نادعلیان هم من را راهنمایی نمود.
کریمی ادامه داد: جزیرهی هرمز حدود ۲۰ مکان دیدنی دارد که ما در برنامهی گردش خود، ۲۰ دقیقه برای هر مکان در نظر میگیریم و در زمان یک روز کل جزیره را به گردشگران نشان میدهیم.
وی در خصوصی هزینهای که گردشگران برای تور یکروزهی هرمزگردی می بایست بپردازند نیز بیان کرد: موتورها ساعتی ۱۵ تومان میگیرند و ماشینها ساعتی ۲۰ تا ۲۵ تومان، البته این نرخ به پیش از گران شدن بنزین مربوط است.
او همچنین اظهار نمود: چند نفر از زنان بومی هرمز در حال آموزش هستند تا تورلیدر شوند. در حال حاضر حدود پنج نفر از زنان جزیره همراه راننده، گردشگران با هرمز آشنا میکنند.
اگر این مطالب مورد توجه شما قرار گرفت، در خصوصی جزیرهی هرمز و دیدنیهای آن زیادتر بخوانید و اینبار اگر گذرتان به جنوب و خلیج فارس افتاد، بهجای سفر چندباره به کیش و قشم، هرمز را برای دیدن انتخاب نمایید. اگر تحمل کمی سختی کشیدن را داشته باشید، قطعا پشیمان نخواهید شد.
منبع:isna.ir
[ad_2]
منبع : بیتوته
آخرین دیدگاهها