لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

جادوی سرمای خانگی: روش آماده کردن یخ خشک با روش‌های ساده


نحوه ساخت یخ خشک در خانه

روش ساخت یخ خشک در خانه

 

ابزار خلاقیت و سرگرمی: یادگیری ساخت یخ خشک در منزل

در این نوشته از بیتوته، به روش درست کردن یخ خشک در خانه خواهیم پرداخت. یخ خشک به عنوان یک ابزار سودمند در ایجاد دود مصنوعی، نگهداشتن مواد غذایی، سرد کردن نوشیدنی‌ها و حتی کنترل آفات می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. با آگاهی از روش‌های آماده کردن یخ خشک در خانه، می‌توانید از این ابزار جالب و کارآمد بهره‌برداری نمایید.

روش تهیه یخ خشک خانگی

روش آماده کردن یخ خشک خانگی

 

یخ خشک چیست؟

یخ خشک، یک ماده جامد است که از دی‌اکسید کربن (CO2) تشکیل می‌شود. این نام به علت شباهت ظاهری آن به یخ و جامد بودنش است، اما با این تفاوت که هیچ گونه رطوبتی در اطراف خود نگه نمی‌دارد. ویژگی جالب دیگر این ماده این است که در دمای معین، به جای ذوب شدن، به شکلی که به آن “تصعید” نیز گفته می‌شود، به حالت گاز تبدیل می‌شود. این فرآیند سبب ایجاد دود سفیدی می‌شود که به عنوان افکت مه یا دود در فیلم‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دود در واقع، رطوبت محیط را به شکلی که به توده بخار آب تبدیل می‌شود،در می‌آورد.

 

یخ خشک به عنوان یک ماده خنک‌کننده نیز استفاده می‌شود. این ماده با ترکیب گاز CO2 در دمای ثابتی که حدود -78.5 درجه سانتیگراد (-109.2 درجه فارنهایت) است، از حالت جامد به گاز تبدیل می‌شود. در واقع، انرژی مورد نیاز برای تغییر فاز از جامد به گاز (آنتالپی چگالش) در دمای 78.5 درجه سانتیگراد، 199 کیلوژول بر کیلوگرم است.

 

استفاده از یخ خشک در موارد مختلف از جمله به عنوان یک منبع دود مصنوعی برای فیلم‌سازی، عامل سردکننده در بعضی فرآیندها و همچنین در آزمایشات و تحقیقات خیلی متداول است. 

 

روش آماده کردن یخ خشک در خانه  

یخ خشک یکی از تجربیات جالب و جذاب است که می‌توانید به آسانی در خانه خود آماده کردن نمایید. این فرآیند نه‌تنها به شما یک روش جدید برای سرگرمی می‌دهد، بلکه از یخ خشک به عنوان ابزاری در تولید دود مصنوعی، آماده کردن نوشیدنی‌های گازدار، نگهداشتن مواد غذایی و حتی پیشگیری از آفات می‌توانید استفاده نمایید.

 

برای آماده کردن یخ خشک در خانه، مراحل زیر را دنبال نمایید:

 

طرز تهیه یخ خشک در خانه

روش آماده کردن یخ خشک در خانه

 

ساخت یخ خشک در منزل به روش ساده

ساخت یخ خشک در منزل به روش ساده

 

1. ساخت یخ خشک با CO2 فشرده

برای آماده کردن یخ خشک در خانه، از یک کپسول آتش آدرس CO2 و یک روبالشی پارچه‌ای استفاده نمایید. کپسول آتش آدرس CO2 می بایست دارای شاخه‌ای پلاستیکی باشد. از راه این روش می‌توانید به شتاب یخ خشک تولید نمایید.

 

2. از دست ها، چشم ها و اندام های خود محافظت نمایید

پیش از آغاز فرآیند، مطمئن شوید که از دستکش چرمی ضخیم، عینک آزمایشگاهی، آستین بلند و شلوار، کفش های جلو بسته استفاده نموده‌اید. یخ خشک خیلی سرد است و برای محافظت از پوست و چشم‌ها اقدامات ایمنی را رعایت نمایید.

 

روش‌های تهیه یخ خشک

روش‌های آماده کردن یخ خشک

 

3. روبالشی را محکم دور شلنگ بپیچید

شاخه‌ی پلاستیکی کپسول آتش آدرس را به روبالشی بچسبانید و دسته‌ی روبالشی را به طرف بالا فشار دهید. این روبالشی می بایست محکم و بدون حفره باشد تا گاز CO2 به داخل روبالشی منتقل شود.

 

4. کپسول آتش آدرس را باز نمایید

با فشار دادن دسته روبالشی، خاموش کننده داخل کپسول فشرده شده و گاز CO2 از روبالشی به بیرون خواهد شد. توده‌ای از یخ خشک در آنجا شکل می‌گیرد. پس از چند ثانیه دسته را رها نمایید.

 

چگونگی ساخت یخ خشک در خانه

چگونگی ساخت یخ خشک در خانه

 

 

5. روبالشی را بردارید

روبالشی را با احتیاط از روی شاخه برداشته و یخ خشک چسبیده به آن را با یک پارچه پاک نمایید. توجه داشته باشید که یخ خشک خیلی سرد است و می بایست از تماس مستقیم با پوست پیشگیری نمایید.

 

راهنمای ساخت یخ خشک با استفاده از یخ و آب

راهنمای ساخت یخ خشک با استفاده از یخ و آب

 

روش تهیه یخ خشک در منزل

روش آماده کردن یخ خشک در منزل

 

چگونگی  استفاده از یخ خشک

چگونگی استفاده از یخ خشک

  

روش دوم درست کردن یخ خشک

روش دوم برای درست کردن یخ خشک به این صورت است که یک کپسول دی اکسید کربن (با فشار حداقل 75 بار و دمای حدود 31 درجه سانتیگراد) آماده کردن نمایید. سپس کپسول را برعکس نمایید تا شیر خروجی آن در پایین قرار گیرد و شیر را باز نمایید. در این حالت، CO2 به صورت یخ خشک از کپسول خارج می‌شود. این پدیده به دلیل فرآیند اختناق یا خفگی ایجاد می‌شود که منجر به تبخیر ناگهانی گاز CO2 و تشکیل یخ خشک می‌شود.

 

ساخت یخ خشک در خانه

ساخت یخ خشک در خانه

 

 این توضیحات به شما کمک می‌نماید که به شتاب و به صورت ایمن یخ خشک را در خانه آماده کردن نمایید. حتماً به احتیاط‌ها و اقدامات ایمنی توصیه شده توجه نمایید تا از هر گونه مشکل پیشگیری شود.

 

روش  ساخت یخ خشک در خانه

روش ساخت یخ خشک در خانه

 

 

کاربردهای یخ خشک

یخ خشک، علاوه بر این که یک تجربه جذاب در خانه می‌تواند باشد، کاربردهای متعددی در زندگی روزمره دارد. این کاربردها شامل موارد زیر می‌شوند:

 

1- برای تولید گاز مه‌مثل، یخ خشک را با آب ترکیب نمایید. یکی از کاربردهای رایج یخ خشک ایجاد دود یا مه مصنوعی است. این کار به سادگی با مخلوط کردن یخ خشک و آب انجام می‌شود. با پاشیدن آب بر روی یخ، صدای خش‌خش خواهد شد و دی‌اکسید کربن بسیاری تولید خواهد شد.

 

کاربردهای مختلف یخ خشک در منزل

کاربردهای مختلف یخ خشک در منزل

 

این روش در رقص‌ها، کنسرت‌های راک، خانه‌های ترسناک و مکان‌های دیگری که نیاز به فضای مرموز دارند، سودمند است. به‌یاد داشته باشید که تولید دی‌اکسید کربن را فقط در محیط‌های باز و با تهویه مناسب انجام دهید. اگرچه کم‌احتمال است، ایجاد مقدار بسیاری دی‌اکسید کربن در محیط با تهویه ضعیف می‌تواند اکسیژن را کم شدن داده و تنفس را دشوار نماید. اگر از ظرفی با سوراخ کوچک استفاده نمایید، می‌توانید مثل ایجاد یک آب‌پاش مه‌آور عمل نمایید. این حتی شاید توانایی پیشرفته‌تری داشته باشد و بتواند موتور کوچکی را حرکت دهد یا چرخ‌دنده‌ها را بچرخاند.

 

چگونگی ایجاد دود یا مه مصنوعی با یخ خشک و آب

چگونگی ایجاد دود یا مه مصنوعی با یخ خشک و آب

 

 

2- از یخ خشک برای ایجاد نوشیدنی‌های گازدار استفاده نمایید. یکی دیگر از کاربردهای یخ خشک تولید نوشابه‌های گازدار مثل نوشابه، آبجو، شامپاین و آب‌های گازدار است. با قرار دادن یخ خشک در آب، دی‌اکسید کربن در آب آزاد می‌شود و در نتیجه در لیوان های کوچک که برای نوشیدنی‌های گازدار هستند، جمع می‌شود. اگرچه بسیاری از تولید کنندگان تجاری و نیز نوشابه‌سازی خانگی از گاز CO2 مایع (به جای یخ خشک) استفاده می‌کنند، اما همچنان استفاده از یخ خشک تأثیر خود را دارد. قبل از نوشیدن، صبر نمایید تا یخ خشک کامل‌از بین برود؛ زیرا بلعیدن یخ خشک می‌تواند بافت‌های داخلی را صدمه بزند. همچنین، بعضی از اشخاص شاید مزه یخ خشک در نوشیدنی‌های گازدار را دوست نداشته باشند، بر این اساس خوبتر است قبل از افزودن به نوشیدنی اصلی، با مقدار کمی آزمایش نمایید.

 

نحوه استفاده از یخ خشک

روش استفاده از یخ خشک

 

3- برای نگهداشتن مواد غذایی از یخ خشک استفاده نمایید. یخ خشک نسبت به یخ معمولی خیلی سردتر است و می‌تواند غذاها و نوشیدنی‌ها را سردتر نگه دارد. اما می بایست مواظب باشید که غذاها و نوشیدنی‌ها به حدی سرد نشوند که خراب شوند؛ به‌عنوان مثال، قرار دادن شیشه‌ای شامپاین روی یخ خشک شاید سبب شکسته شدن یا حتی منجمد شدن آن شود. بر این اساس، فقط برای غذاها و نوشیدنی‌هایی که تحمل سرمای زیادتری دارند، از یخ خشک استفاده نمایید. همچنین، اگر می‌خواهید از یخ خشک در یخچال استفاده نمایید، آن را در یخ قرار داده و سپس درب یخچال را به‌آرامی ببندید؛ این به نگهداشتن خوبتر یخ خشک کمک می‌نماید.

 

 

کاربردهای یخ خشک

کاربردهای یخ خشک

4- از یخ خشک برای نگهداشتن مواد غذایی نرم و شل استفاده نمایید. به شگفتی می‌توانید از یخ خشک برای تازه نگه‌داشتن موادی مثل غلات، لوبیا، عدس و پاستا استفاده نمایید. برای این کار، ابتدا یخ خشک را در کف یک سینه یخ قرار دهید، سپس مواد غذایی خود را بر روی آن قرار دهید. پس از آن، یخ خشک را روی مواد قرار داده و درب سینه یخ را به‌آرامی ببندید. این کار سبب ایجاد یک محیط سردتر و معمولاً منجمدتر برای مواد شما می‌شود. با توجه به تصعید یخ خشک، دی‌اکسید کربن آزاد می‌شود که از هوا سنگین‌تر است و هوای داخل سینه یخ را اخراج می‌نماید. این کار سبب می‌شود میکروب‌ها کمتر به مواد غذایی دسترسی داشته باشند و عمر سودمند آنها افزایش پیدا نماید.

 

نحوه استفاده از یخ خشک برای تهیه مواد غذایی

روش استفاده از یخ خشک برای آماده کردن مواد غذایی

 

 

5- از یخ خشک برای جمع‌آوری مواد جامد استفاده نمایید. همان‌طور که پیشتر گفته شد، یخ خشک به اندازه‌ای سرد است که مواد مثل فلز و سرامیک را کوچک‌تر و جمع‌تر نموده و به شکل دقیق‌تری قرار می‌دهد. این ویژگی می‌تواند در موارد خاصی مورد استفاده قرار گیرد.

 

برای مثال:

در رفع فرورفتگی‌های خودرو، با استفاده از یخ خشک می‌توانید دینگ‌های کوچک فلزی را به‌وسیله‌ی یک بلوک یخ خشک و یک دستکش سنگین برطرف نمایید.

 

برای برداشتن کاشی‌های کف، می‌توانید یخ خشک را روی کاشی قرار داده و منتظر شوید تا کاشی سرد شود و از پایه جمع‌شده‌ای برخوردار شود.

 

6- از یخ خشک برای کنترل آفات در حیاط استفاده نمایید. از آنجایی که دی‌اکسید کربن سنگین‌تر از هوا است، از یخ خشک برای کنترل آفاتی مثل خال‌ها و گوفرها می‌توان استفاده نمود. برای انجام این کار، تکه‌های کوچک یخ خشک را در سوراخ‌ها یا محل‌های آفات قرار داده و سپس سوراخ‌ها را با خاک بپوشانید. هنگامی که یخ خشک تصعید می‌شود، دی‌اکسید کربن آزاد می‌شود که از هوا سنگین‌تر است و سبب کشتن آفات می‌شود.

 

 خطرات یخ خشک

یخ خشک قادر هست خطرناک هم باشد، چون واقعا سرد است! قرار گرفتن طولانی زمان در معرض یخ خشک سبب می گردد سلول های پوستتان یخ بزنند و دچار نوعی صدمه دیدگی شبیه سوختگی بشوید. در ضمن اگر آن را درون نوشیدنی هایتان می اندازید مراقب باشید قورتش ندهید.

 

علاوه بر این یخ خشک را می بایست به شیوه درستی دفع نمایید؛ آن را در سینک ظرفشویی نریزید و در سطل زباله هم نیندازید. برای شتاب بخشیدن به روند تصعید یخ خشک قادر هستید در ظرف یخ خشک آب داغ بریزید.

 

در ضمن حتما موقع استفاده از یخ خشک در اتاقی باشید که تهویه مناسبی دارد چون تنفس زیاد دی اکسید کربن به خصوص برای کودکان کشنده است. در آخر اینکه اگر یخ خشک را در ظرف کاملا در بسته و یا در فریزر بگذارید سبب ایجاد فشار روی آن می گردد و ظرف منفجر می گردد. پس مراقب باشید که اشتباهی بمب یخ خشک درست نکنید!

 

نکته های ایمنی برای استفاده از یخ خشک

از تماس مستقیم پوست با یخ خشک پیشگیری نمایید چون می‌تواند سبب سوختگی مشابه یخ زدگی شود. موقع دست زدن به آن حتماً از دستکش‌های عایق استفاده نمایید.

 

یخ خشک را در مکان‌های دارای تهویه نگهداشتن نمایید چون این ماده مقدار بسیاری دی اکسید کربن دارد که باعث افزایش غلظت آن در خون می‌شود. از نگهداشتن یخ خشک در یخچال، فریزر یا مکان دیگری که تهویه ی هوا وجود ندارد، اجتناب نمایید چون سبب افزایش فشار و در آخر عواقب ناخواسته انفجاری می‌شود.

 

اگر یخ خشک را در اتومبیل حمل می‌نمایید، حتماً از ظروف قابل تهویه برای نگهداشتن آن استفاده نمایید و شیشه‌های ماشین را پایین بکشید تا از استشمام گاز پیشگیری شود.

 

بریدن و خرد کردن یخ خشک مشکل است. پس سعی نمایید آن را به شکل و اندازه مورد نیاز خود خریداری نمایید. اگر می‌خواهید آن را برش دهید، حتماً از دستکش عایق و عینک محافظ استفاده نمایید.

 

اجازه دهید یخ خشک باقی مانده، در یک منطقه با تهویه مناسب به گاز تبدیل شود. این کار تنها می بایست در فضای باز انجام شود. فقط مطمئن شوید که آن را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

 

هرگز یخ خشک را نخورید و قورت ندهید.

 

سوالات متداول در خصوص روش درست کردن یخ خشک در خانه

چطور می‌توان یخ خشک در خانه آماده کردن نمود؟

برای آماده کردن یخ خشک در خانه، ابتدا یخ معمولی را در یک ظرف مناسب قرار داده و در محیطی با تهویه مناسب قرار دهید تا تبخیر طبیعی اتفاق بیافتد. در آخر، دی‌اکسید کربن موجود در محیط تبخیر می‌شود و یخ به صورت خشک به شکل جامد باقی می‌ماند.

 

چه کاربردهایی می‌توان از یخ خشک در خانه داشت؟

یخ خشک در خانه می‌تواند برای ایجاد دود مصنوعی، سرد کردن نوشیدنی‌ها، نگهداشتن مواد غذایی، جمع‌آوری مواد جامد و حتی کنترل آفات در حیاط مورد استفاده قرار گیرد.

 

 چه نکاتی برای ایمنی در استفاده از یخ خشک وجود دارد؟

موقع استفاده از یخ خشک، می بایست به ایمنی توجه داشت و از تهویه مناسب و فضای باز برای ایجاد دی‌اکسید کربن اطمینان حاصل نمود. از مخلوط شدن زیاد یخ خشک با آب و آشامیدن آب تولید شده از یخ خشک می بایست خودداری نمود.

 

 چطور می‌توان از یخ خشک برای تولید دود مصنوعی استفاده نمود؟

برای تولید دود مصنوعی با یخ خشک، کافی است یخ خشک را با کمی آب ترکیب نموده و با پاشیدن آب روی آن، مه مثل ایجاد نمایید. این کار می‌تواند در رقص‌ها، کنسرت‌ها و مکان‌های دیگری که به فضای مرموز نیاز دارند، سودمند باشد.

 

 چطور می‌توان از یخ خشک برای نگهداشتن مواد غذایی استفاده نمود؟

برای نگهداشتن مواد غذایی با یخ خشک، مواد را درظرف یخ قرار داده و یخ خشک را به‌صورت دقیق روی آن قرار دهید. این کار سبب ایجاد محیط سردتری می‌شود که مواد را برای زمان طولانی‌تر نگه می‌دارد.

 

سخن پایانی نوشته ی روش درست کردن یخ خشک

در این نوشته از بیتوته، شما با روش درست کردن یخ خشک در خانه آشنا شدید. این روش‌های ساده و کاربردی می‌توانند به شما در آماده کردن یخ خشک برای مختلف مصارف از جمله ایجاد دود مصنوعی، آماده کردن نوشیدنی‌های گازدار و حتی نگهداشتن مواد غذایی به کار آید. با رعایت ایمنی‌ها و دقت لازم، می‌توانید از این تکنیک‌ها بهره‌برداری نمایید و لحظات خاصی را با ایجاد تاثیرات جذاب و مفرح تجربه نمایید.

 

 

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها