لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

آموزش مقدماتی نقاشی روی پارچه


 مواد لازم برای نقاشی روی پارچه,طراحی روی پارچه

طراحی روی پارچه

 

جالب است بدانید این هنر در ایران از قدمت بالایی برخوردار است، ﭘﺲ از ﺣﻤﻠﻪ ﻣﻐﻮل ﺑﻪ اﻳﺮان، ﺑﻪ خاطر ارﺗﺒﺎط زیاد اﻳﺮان و ﭼین و ورود ﻛﺎﻻﻫﺎی چینی روش ﻧﻘﺶ اﻧﺪازی روی ﭘﺎرﭼﻪ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ در اﻳﺮان راﻳﺞ شد.

با توجه به گرایش و علاقه طیف وسیعی از هنرمندان به هنر نقاشی، انواع مختلفی از آن به وجود آمده است؛ از جمله نقاشی روی پارچه، نقاشی روی چوب، نقاشی روی سفال و …

 

یادگیری نقاشی روی پارچه کمک می نماید خیلی راحت طرح و نقشی را که دوست دارید روی پارچه های ساده بیندازید و همین طور اگر لباسی دارید که دلتان را زده با استفاده از نقاشی روی پارچه آن را تغییر بدهید و یک کار جدید و دوست داشتنی داشته باشید.

 

نکته های مقدماتی و مواد لازم برای آغاز آموزش نقاشی روی پارچه و لباس را ببینید. پارچه را می گردد با رنگ های مخصوص پارچه و یا رنگ های آکریلیک نقاشی نمود. رنگ های مخصوص پارچه نیاز به مکمل ندارند و آماده استفاده هستند.

 

اما به علت کمی گرونتر بودنشان برای آغاز کار خوبتر است از رنگ های آکریلیک استفاده نمایید. برای استفاده از رنگ های آکریلیک می بایست به اندازه یک سوم رنگ چسب بیندر بیافزایید. و اگر رنگتان سنگین و غلیظ است قلم مویتان را کمی خیس نمایید. (هرگز به رنگ تان آب اضافه نکنید)

 

اگر نقاشی شما خوب نیست قادر هستید برای نقاشی روی لباس قادر هستید از شابلون استفاده نمایید، اگر نقاشی شما خوب است و نمی خواهید از شابلون استفاده نمایید به سایزهای مختلفی قلم مو احتیاج دارید.

 

اسفنج های دسته دار برای کار کردن خیلی راحت تر است. به بیندر-چسبdm5-اورینت بیندر برای تثبیت رنگ روی پارچه مورد استفاده قرار می گیرد و می بایست با رنگ مخلوط شود.چسب dm5 چسبی است که پس از خشک شدن بی رنگ می گردد و برای برجسته کردن کار استفاده می گردد.

اورینت خمیری است که برای برجسته کردن کار استفاده می گردد و جایگزین آن مواد پفکی است.

 

نقاشی روی پارچه,آموزش نقاشی روی پارچه

وسایل مورد نیاز نقاشی روی پارچه

 

اتو بدون بخار و یک لایه مخافظ نخی یا کاغذ برای اتو زدن نیاز دارید.

 

خوبتر است قبل از آغاز کار مواد لازم برای نقاشی روی پارچه را فراهم کنید که راحت کار را انجام بدهید.

قبل از اینکه نقاشی نمایید یک تکه مقوا بین لایه های لباس تان قرار بدهید که رنگ ها به لایه ی پشتی لباس تان رنگ ندهد. سپس آن ها با گیره به مقوا محکم نمایید.

 

  زیادتر بخوانید: آموزش تصویری نقاشی روی دامن

 

نقاشی روی لباس با شابلون

برای آغاز کار و در ابتدای آموزش نقاشی روی پارچه می بایست به شما بگوییم خوبتر است پارچه را بشویید تا پرز ها و لایه های چربی آن پاک شود، برای این کار از نرم کننده ها استفاده نکنید. پس از شستشو خوبتر است پارچه را فشرده نمایید و پس از آن تمام چین چروک های به وجود آمده را باز نمایید.

 

قادر هستید از یک لباس قدیمی و ساده و یا پارچه استفاده نمایید تا کار نقاشی را روی آن انجام بدهید.

 

سپس یک تکه طلق و یا مقوا بردارید و طرح مورد نظرتان را روی آن پیاده نمایید. پس از کپی و یا کشیدن طرح با هویه، کاتر و یا قیچی طرح را خالی نمایید. به جای اینکار قادر هستید از شابلون های موجود در بازار هم استفاده نمایید که اینطوری کار شما خیلی راحت تر و سریع تر پیش می رود.

 

سپس تکه ی مقوا را بین دو لایه ی لباس قرار بدهید و آن را با گیره محکم نمایید.

 

اموزش نقاشی روی پارچه,وسایل مورد نیاز نقاشی روی پارچه

آموزش نقاشی روی پارچه

 

در این مرحله از نقاشی روی پارچه از رنگ های اکریلیک استفاده نمایید و فقط توجه داشته باشید که از رنگی استفاده نمایید که با پارچه شما همخوانی داشته باشد تا نقاشی شما زیباتر شود. مقدار رنگ مورد نظرتان را داخل پالت و یا یک ظرف کوچک بریزید و هر مقدار رنگ که خواستید  یک سوم آن را چسب DM5 بریزید. اینکار به دوام و ثبات رنگ کمک می نماید.

 

حالا الگوی طرح را با سنجاق ته گرد و یا چسب کاغذ به  لباستون متصل نمایید و با قلمو مخصوص نقاشی  یا تکه ای اسفنج آغشته به رنگ داخل طرح و قسمت های خالی شده را رنگ بزنید.

 

فقط در صورتی که طرح کاغذ را روی پارچه منتقل کردید، شاید تکه های کاغذ به علت نازک بودن جدا شوند و به پارچه بچسبند، آن تکه ها را به آرامی به وسیله موچین از روی پارچه بردارید.

 

در مرحله آخر، کار را به وسیله سشوار خشک نمایید تا نقاشی شما خراب نشود و بعد خیلی راحت از آن استفاده نمایید.

 

نقاشی روی پارچه,آموزش نقاشی روی پارچه قابل شستشو

آموزش نقاشی روی پارچه قابل شستشو

 

نقاشی روی لباس با آسان ترین روش

برای نقاشی روی لباس ابتدا آن را مثل روش قبل بشویید و اتو بزنید سپس وسط آن مقوایی قرار بدهید و با گیره محکم نمایید.

 

قادر هستید طرح مورد نظر خودتان را روی پارچه بکشید یا از آن پرینتی آماده کردن نمایید. حالا به وسیله کاربن خیاطی طرح را روی کاغذ پارچه انتقال دهید. حتما یک لباس کهنه را به عنوان لباس کار بپوشید برای چه که احتمال اینکه لباس شما رنگی می گردد خیلی زیاد است. یک لایه طلق یا شیشه را در بین لایه های لباس قرار دهید تا رنگ آن به طرف دیگر لباس رنگ ندهد.

 

خوبترین رنگ برای رنگ پارچه رنگ اکریلیک است از این رو با بهره گیری از یک قلموی نازک و رنگ اکریلیک روی طرحی که به وسیله ی کاربن روی پارچه ایجاد نموده اید را به آرامی رنگ آمیزی نمایید. عملیات رنگ آمیزی را حتما دو بار تکرار نمایید تا رنگ کاملا به خورد پارچه برود و ثابت بماند.

 

بعد از تمام شدن رنگ آمیزی قادر هستید با رنگ مشکی دور تا دور نقاشی را دور گیری نمایید و کار زیباتر و چشم نوازتری ارائه دهید. حالا لباس را به زمان 24 تا 48 ساعت به صورت افقی در هوای آزاد قراردهید تا حسابی خشک شود. پس از آنکه از خشک شدن نقاشی مطمئن شدید بلوز را پشت و رو نمایید و پشت نقاشی را اتو بزنبد. حالا روی نقاشی یک پارچه مسطح نمایید و روی نقاسی را نیز یک بار اتو نمایید تا طرح شما ثابت تر بماند.

 

  زیادتر بخوانید: نقاشی نقطه ای روی لباس

 

نقاشی روی پارچه,آموزش نقاشی روی پارچه قابل شستشو

روش های نقاشی روی پارچه

 

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها