لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

چطور کودکم سال تحصیلی جدید را هدفمند آغاز نماید؟


شعر آغاز سال تحصیلی

بچه‌ها برای هدفمند شدن نیاز دارند که والدینشان آنها را به آن سمت هدایت کنند

 

برای چه هدفمند بودن مهم است؟
مهارت خود مختاری نقش بسیاری در موفقیت دارد. خود مختاری یعنی آنکه فرد بتواند برای زندگی خودش تصمیم گیری نماید و رفتارش را در جهت عملی کردن تصمیمات خود مدیریت نماید.

یکی از دلایل ارزش هدفمند بودن آن است که خود-مختاری را در اشخاص تقویت می‌نماید. می‌سوال کرد چطور؟ به این شکل که به شما کمک می‌نماید تا بین انتخاب‌های شخصی خود و نتایج نهایی آن ارتباط برقرار نمایید و باعث تسهیل فرایند تصمیم گیری و مدیریت رفتار در شما می‌شود. تمام این ماجرا در کودکان هم رخ می‌دهد . به همین علت مهم است که کودکانتان را در هدف گذاری برای سال تحصیلی جدید مشارکت بدهید.

اهداف من، انتظارات دیگران
انتظارات تحصیلی که شما یا مدرسه از کودکتان دارید با هدف هایی که خود او برای یادگیری‌اش تعیین می‌نماید یک فرق مهم وجود دارد و آن این است که بچه‌ها به هدف هایی که خودشان برای سال تحصیلی جدید انتخاب می‌کنند، زیادتر پای‌بند می‌مثل و در نتیجه زیادتر احساس موفقیت را تجربه خواهند نمود.

چطور به هدفمند شدن فرزندتان کمک نمایید؟
بچه‌ها برای هدفمند شدن نیاز دارند که والدینشان آنها را به آن سمت هدایت کنند. برای سوق دادن کودکتان به این سمت، چند توصیه برای شما داریم:

– به کودکتان حق انتخاب بدهید.
انگیزه پیشرفت در بچه‌هایی که خودشان اهداف سال تحصیلی جدیدشان را مشخص می‌کنند زیادتر از بچه‌هایی است که والدینشان سعی می‌کنند تا اهداف خود را به آنها تلقین کنند. به یاد داشته باشید که احساس فرزندتان از پیشرفت به سوی هدف هایی که خودش تعیین نموده مهم‌تر از چیستی اهداف او است. اطمینان داشته باشید که تجربه انتخاب هدف یادگیری و پیشرفت به سمت آن یک تجربه خیلی ارزشمند برای فرزند شما خواهد بود.

– نپرسیدن را عیب بدانید.
سر راست‌ترین راه آن است که باب بحث را با سؤال کردن از فرزندتان در خصوص اینکه دوست دارد در سال تحصیلی جدید چه کارهایی انجام بدهد یا چه چیزهایی یاد بگیرد باز نمایید.

– دست به نقد نباشید.
شما پیشنهاداتی برای فرزندتان دارید که فکر می‌نمایید خوبتر از چیزهایی است که او خودش مطرح می‌‌نماید. اما لطفاً قبل از اینکه پیشنهاداتتان را به او بگویید، مدتی دندان سر جگر بگذارید و کمی به خودتان مهلت بدهید تا حرف‌های او خوب در ذهنتان بالا و پایین بشود. شاید در این زمان متوجه بشوید که هدف هایی که فرزندتان مطرح نموده، متناسب‌تر و بالاتر از چیزی است که شما تصورش را می‌کردید!

– به او کمک نمایید برنامه بریزد.
هنگامی فرزندتان هدف خود در سال تحصیلی جدید را انتخاب نمود، به او کمک نمایید تا برای دستیابی به آن برنامه ریزی نماید. برای مثال به او کمک نمایید تا هدفش را تعریف نماید، برای هدفش بازه زمانی مشخص نماید و فهرستی از گام‌های ضروری برای رسیدن به آن هدف را آماده کردن نماید. همچنین در خصوص اینکه چطور می‌تواند بفهمد که به هدفش رسیده یا نه با او صحبت نمایید.

– تکلیف جایزه و تشویق چه می‌شود؟
رصد کردن خوب است و جداً توصیه می‌شود که پیشرفت فرزندتان را رصد نمایید، چون توجه شما حس موفقیت و احساس خود مختاری را در او تقویت می‌نماید. هنگامی هم که به هدف مورد نظرش رسید، برای او جشن کوچکی را ترتیب بدهید. اما به فرزندتان جایزه ندهید. جایزه دادن کودک شما را از تجربه لذت پیشرفت به سمت هدف هایی که خودش تعیین نموده است محروم می‌نماید. بر این اساس اجازه بدهید احساس حرکت و دستیابی به خواسته شخصی، جایزه کودکتان باشد.

 

منبع: ninisite.com



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها