لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

بازی برای کودکان 1ماهه تا دو ساله


بازی های کودکانه

شما در هر سنی می‌توانید با فرزندتان بازی نمایید

 

کودکی که متولد می‌شود، مجموعه‌ای از توانایی‌های بالقوه است؛ توانایی‌هایی که در ارتباط با پدر و مادر و دنیای بیرون، بالفعل می‌شوند. بازی پدر و مادر با فرزند یکی از راه‌های کلیدی و مهم برای شکوفایی استعداد کودک و رشد صحیح اوست؛ راهی که از همان بدو تولد به روی پدر و مادر باز است و به وسیله آن می‌توانند با فرزند خود ارتباطی مؤثر و زیبا برقرار کنند و او را در ابعاد مختلف پرورش دهند.

نام بازی که می‌آید، زیادتر اسباب‌بازی‌های خوش‌رنگ و لعاب و گران‌قیمت در ذهن می‌آید. اما بازی می‌تواند خیلی ساده و با وسایل در دسترس شکل بگیرد و خیلی هم لذت‌بخش و سودمند باشد. روز جهانی کودک بهانه‌ای است تا با بعضی از این بازی‌های دوست‌داشتنی که می‌توانید تا دوسالگی با فرزندتان انجام دهید، آشنا شوید؛ بازی‌هایی که هم به تقویت توانایی‌های جسمانی، شناختی و پرورش خلاقیت او کمک می‌کنند، هم رابطه‌ محکمی بین فرزند و پدر و مادر شکل می‌دهند.

نوزاد 0 تا 3 ماهه
شما در هر سنی می‌توانید با فرزندتان بازی نمایید؛ حتی اگر تازه متولد شده باشد. خوبترین بازی‌ها برای نوزاد، بازی‌های جسمی و حرکتی هستند که هم برای او لذت‌بخش است و به رشد احساسی و عاطفی‌اش کمک می‌نماید، هم برای تقویت ماهیچه‌ها و بهبود حرکاتش سودمند است.

– هنگامی که پوشک نوزاد را عوض می‌نمایید، جاهای مختلف بدن او را با انگشت کمی فشار دهید و صدایی از خودتان دربیاورید؛ مثلا بگویید: «بینگ». این کار شما توجه نوزاد را به بدنش و لمس شما جلب می‌‌نماید؛ حتی شاید کودک آغاز نماید به حرکت دادن گردن خود و نگاهش را به سمتی که شما بدن او را لمس نموده‌اید ببرد.

– دستان نوزادتان را بگیرید، صورت خود را رو به روی صورت او قرار دهید و دست‌هایش را روی صورت‌تان بکشید. در طول روز، برای یک‌بار هم که شده این حرکت را با نوزاد خود انجام دهید و صورت‌تان را روی صورت او بگذارید. این کار را همراه با شعر خواندن انجام دهید تا هم به او امنیت دهید، هم حس لامسه و شنوایی‌اش را تقویت نمایید.

– نوزاد را در حالت‌های مختلف بخوابانید و با انگشتان صورت او را نوازش نمایید و حرف بزنید تا نسبت به شما عکس العمل نشان دهد. او نیاز دارد که در طول روز حدود 30 دقیقه روی شکم خود بخوابد تا بتواند بغلتد و قدرت کنترل گردن خود را به دست آورد. برای اینکه نوزادتان در این موقعیت بماند، او را روی تخت، به روی شکم بخوابانید و خودتان هم رو به روی او بنشینید و حرف بزنید یا شعر بخوانید تا توجه‌اش جلب شود یا کتاب مصوری را جلوی او باز نمایید تا رنگ‌های کتاب او را سرگرم نماید. اما توجه نمایید که به محض اینکه نوزاد احساس خستگی نمود، او را به موقعیت اول برگردانید.

بازی های کودکانه

 برای فرزندتان کتاب قصه بخوانید و با اسباب‌بازی هایش شخصیت‌های قصه‌ها را بازی نمایید

 
نوزاد 3 تا 6 ماهه
نوزاد در این سن آغاز به شناخت جزئی‌تر آدم‌ها و محیط اطراف خود می‌نماید. پس بازی‌هایی برای او سودمند خواهد بود که به این شناخت کمک نماید.

– کودک را رو به روی صورت خود نگه دارید با او حرف بزنید و ماجراهای جذاب روز را برایش تعریف نمایید! اجازه بدهید حس شنوایی او تقویت شود و توجه و تمرکز او را بسنجید.

– بر خلاف تصور سنتی، بازی با آینه برای نوزادان 3 تا 6 ماهه سودمند است؛ هنگامی که کودک عکس‌العمل خود را در آینه می‌بیند، درست مثل این است که با کودک دیگری هم‌بازی شده است. فرزندتان را جلوی آینه ببرید و با انگشت روی آن بزنید و اسمش را صدا نمایید یا روی دیوار نزدیک به زمین آینه‌ای نصب نمایید تا هنگامی او را روی شکم می‌خوابانید خود را ببیند و سینه‌خیز رفتن را تمرین نماید.

– اسباب‌بازی‌هایی که صدا دارند، وسایل مناسبی برای بازی در این سن هستند؛ خصوصا آن‌هایی که با ضربه زدن یا لمس به صدا در می‌آیند. با این اسباب‌بازی‌ها کودک یاد می‌گیرد با حرکت کردن می‌تواند تغییراتی در محیط ایجاد نماید.

– می‌توانید در اواخر پنج یا شش‌ماهگی، با تکان دادن جغجغه در اطراف، فرزندتان را به حرکت کردن به سمت‌های مختلف تشویق نمایید. فرزندتان را روی زمین بخوابانید و با صدای جغجغه یا حرکت دادن اسباب‌بازی‌ها و خواندن شعر، او را تشویق نمایید از حالت خوابیده بلند شود و بنشیند.

نوزاد 7 تا 9 ماهه
کودک در این سن معمولا آغاز به نشستن می‌نماید، بر این اساس شما می‌توانید بازی‌هایی با او انجام دهید که به او برای این کار کمک نماید.

– نوزاد در این سن نیاز به لمس کردن دارد، شما می‌توانید با یک نایلون زیپ‌دار، چند چشم عروسک یا دکمه‌ رنگی و ژل موی سر برای بازی فرزندتان وسیله‌ای جذاب درست نمایید و او را سرگرم نمایید. اگر فرزندتان دندان دارد و شاید کیسه را گاز بگیرد، خوبتر است به جای ژل موی سر، از ژله‌ خوراکی استفاده نمایید.

– شماری کتاب و اسباب‌بازی را داخل یک جعبه قرار دهید و آن را با کاغذ رنگی بسته‌بندی نمایید. بعد با دست زدن و شعر خواندن، فرزندتان را تشویق نمایید بسته را باز نماید و وسایل داخل جعبه را برایش نام ببرید.

– تمام اسباب‌بازی‌های نرم و انعطاف‌پذیر فرزندتان را جمع نمایید و داخل یک لگن بریزید و او را داخل لگن بنشانید در حین بازی حس لامسه فرزندتان تقویت می‌شود و از سوی دیگر چون تمام اسباب‌بازی‌هایش را یک‌جا می‌بیند، می‌تواند تفاوت‌های آن‌ها را از دید رنگ، اندازه و جنس درک نماید.

  بازی های کودکانه

 نوزاد در این سن آغاز به شناخت جزئی‌تر آدم‌ها و محیط اطراف خود می‌نماید

 
کودک 10 تا 15 ماهه
در این سن کودک نیاز به حرکت دارد. او آغاز به حرکت با دست و پا می‌نماید و در آستانه یک‌سالگی می‌ایستد و نخستین گام‌ها را بر می‌دارد؛ شما می‌توانید بازی‌هایی با او انجام دهید که این حرکت های را در او تقویت نماید. هم‌چنین کودک یاد می‌گیرد از دستانش به صورت هدف‌دار استفاده نماید.

– روی در اتاق، در ارتفاعی که قد فرزندتان به آن برسد، با نوار چسب‌های رنگی و برچسب‌های کارتونی، شکل‌های مختلف درست نمایید. اینطوری می‌توانید به دو هدف برسید؛ از طرفی فرزندتان تهییج می‌شود که ایستاده بازی نماید، از سوی دیگر کار کردن با دست‌ها را تمرین می‌نماید. البته برای این تمرین یکی دو بار چسب‌ها را جلوی او از روی در بر دارید و دوباره بچسباید تا فرزندتان یاد بگیرد.

کودکان به کشف طبیعت و پدیده‌های جدید علاقه بسیاری دارند و این کار به رشد خلاقیت آن‌ها کمک می‌نماید.

– یکی از بازی‌هایی که می‌توانید با فرزندتان انجام دهید این است که گل‌ها و گلبرگ‌های مختلف را پس از خشک کردن، به اصطلاح لمینیت نرم نمایید و یک اسباب‌بازی ساده و طبیعی و رنگارنگ برای او درست نمایید. می‌توانید برای کودک اسم گل‌ها را بگویید یا رنگ‌های مختلف را با او تمرین نمایید.

– شما می‌توانید به شکل خیلی ساده رنگ انگشتی درست نمایید؛ به این صورت که غذای کودک بخرید و آن را تا حدی با آب مخلوط نمایید که به اندازه رنگ‌های انگشتی سفت شود. بعد به آن انواع مختلفی از رنگ غذا بیافزایید. نتیجه کار می‌شود رنگ‌های انگشتی خوراکی که هم ضرری ندارد، هم پاک کردن آن‌ها راحت‌تر است. 

بازی های کودکانه

کودکان به کشف و پدیده‌های جدید علاقه بسیاری دارند

 
کودک دو ساله
– برای فرزندتان کتاب قصه بخوانید و با همراهی خود او، با حیوانات اسباب‌بازی یا عروسک‌هایش شخصیت‌های قصه‌ها را بازی نمایید. در این بازی علاوه بر خلاقیت، قوای تخیل او هم پرورش می‌یابد.

اگر فرزندتان هم‌بازی هم سن‌وسال ندارد، با همراهی او و عروسک‌هایش، قایم‌باشک بازی نمایید. این کار ذهن او را جست‌وجوگر و کنجکاو می‌نماید.

– از آنجایی که در دو سالگی کودک از شیر گرفته می‌شود و هم شاید آموزش دستشویی رفتنش را آغاز نمایید، برای اینکه این کارها روزمره را به طور غیر مستقیم به او یاد بدهید، می‌توانید از عروسک‌های فرزندتان کمک بگیرید؛ مثلا با یکی از عروسک‌های مورد علاقه او وارد بیان کرد‌وگو شوید و از او بخواهید هر موقع دستشویی داشت بگوید. به این شکل فرزندتان رفتار صحیح را با آنچه شما با عروسک اجرا نموده‌اید، همانندسازی می‌نماید.

 

منبع: ninisite.com



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها